Sollicitatiebrief voorbeelden

DropDown

Klantenservice

StarStarStarStarStar

Klantenservice

Wheaton template

+ Maak je sollicitatiebrief

"Naast mijn studie wilde ik een relevante bijbaan. Dus een goede motivatiebrief is van belang. Met een bestaand template hoef je niet vanaf nul te beginnen. Dat is erg handig."

Jamil Purperaat - Student

Sollicitatiebrief voorbeeld - Motivatiebrief klantenservice

Inhoudsopgave

Voorbereiding motivatiebrief klantenservice

Ligt jouw passie in de klantenservice en ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan kun je wellicht wat tips gebruiken voor het solliciteren naar een baan als klantenservice medewerker.

Voor dezelfde functie worden in vacatures verschillende termen gebruikt zoals callcentermedewerker, customer service agent, helpdeskmedewerker of customer support. Dit kan je ook gebruiken bij jouw zoektocht naar vacatures om meer aanbod te vinden.

Probeer tijdens het schrijven van je motivatiebrief de term aan te houden die het bedrijf in de vacature gebruikt.

Mocht je een interessante vacature vinden, kan je ter voorbereiding op het schrijven van je brief de website van het bedrijf bekijken. Let bijvoorbeeld op de toon die zij gebruiken. Deze toon kun je dan ook in je brief aanhouden.

Is het bijvoorbeeld een jong bedrijf met een frisse en informele toon? Dan kun je ervoor kiezen om een informele, maar bescheiden, toon in je motivatiebrief te gebruiken. Houdt het bedrijf een zakelijke toon op hun website aan, dan doe je er goed aan om in een neutrale en zakelijke toon te schrijven.

Een motivatiebrief schrijven voor de functie klantenservice medewerker

Communicatie is een belangrijk onderdeel van een klantenservice en misschien wel de belangrijkste. Beschrijf duidelijke voorbeelden in je motivatiebrief die laten zien dat je sterk bent op het gebied van communicatie. Goed en actief kunnen luisteren, oplossingsgericht kunnen denken en boze klanten weten te kalmeren zijn vaardigheden die handig zijn wanneer je in de klantenservice werkt. Maak zeker gebruik van deze punten als je deze belangrijke vaardigheden goed beheerst. Wees altijd eerlijk en overdrijf nooit over je kennis en vaardigheden.

Motivatiebrieven zijn vaak verdeeld in drie stukken: de inleiding, het middenstuk en een afsluiting. In de inleiding verwijs je naar een vacature of naar een eventueel telefoongesprek dat je hebt gehad.

In het middenstuk van je open sollicitatiebrief, ga je in op wat je aan het bedrijf te bieden hebt. Beschrijf hier je diploma’s, vaardigheden en eventuele relevante hoogtepunten in je carrière.

In de afsluitende alinea bedank je de lezer voor zijn/haar tijd, schrijf je dat je bijvoorbeeld uitkijkt naar een terugkoppeling en verwijs je naar je bijgevoegde curriculum vitae.

Belangrijke punten in je motivatiebrief klantenservice

Als klantenservice medewerker ga je waarschijnlijk dagelijks veel praten en contact hebben met anderen. Probeer je motivatiebrief kort en bondig te houden. Benoem twee tot maximaal drie belangrijke en relevante vaardigheden en bewaar de rest voor een eventueel kennismakingsgesprek.

Houd het bij een A4 en schrijf in de toon die het bedrijf op hun website gebruikt. Hiernaast zijn de volgende punten van belang:

  • Accentueer je communicatieve skills.

  • Vraag jezelf af hoe je een positieve bijdrage aan het bedrijf kan leveren en benoem dit in je motivatiebrief.

  • Leg duidelijk uit waarom je deze baan graag wilt en waarom juist bij dit bedrijf. Geef je motivatiebrief een persoonlijke tint om op te vallen.

  • Laat na afloop een goede kennis of familielid de brief nogmaals doornemen.

Scoor je droombaan met CVMaker

Maak nu simpel en snel een professioneel CV en download binnen 10 minuten. Waar en wanneer je maar wilt.

AddSmallMaak nu je CV
CheckCircle

Vergroot je kansen op een baan aanzienlijk met een goed cv