Klantenservice medewerker
Klantenservice medewerker
Eva is een ervaren customer service medewerkster die koos voor onze Cambridge-template. Ze heeft veel ervaring met klantgerichte functies. Met dit cv laat ze zien dat ze op zoek is naar een hogere functie in de customer service sector.
Gebruik dit cv"Ik ben een ervaren customer service professional die goed kan coachen, motiveren en leiden. Mijn doel is om nieuwe vaardigheden op te doen en mijn expertise te delen met mijn toekomstige team."
Eva Heitinga - Teamleider klantenserviceInhoudsopgave
Hoe maak je een customer service cv?
Volg deze tips en bekijk onze voorbeeld-cv's om je slaagkansen te vergroten!
Customer service medewerkers hebben een groot aandeel in het succes van elk bedrijf. Ben je goed in het helpen van klanten? Dan kun je met een geweldig customer service cv je droombaan krijgen.
Mensen beoordelen een bedrijf vaak op basis van de kwaliteit van hun klantenservice. Worden ze goed behandeld? Dan prijzen ze bedrijven de hemel in. Blijven ze gefrustreerd en geïrriteerd achter? Dan gaan ze naar de concurrentie.
De beste klantenservice medewerkers weten dat ze verantwoordelijk zijn voor het imago van hun bedrijf. Ze zetten alles op alles om de beste ondersteuning te bieden en klanten tevreden te houden met de juiste info over producten en diensten.
Wil je een toekomstige werkgever ervan overtuigen dat je goed voor hun klanten zult zorgen? Dan moet je cv je klantvriendelijkheid laten zien. Vergeet niet dat je cv een weerspiegeling is van je professionele houding.
In dit artikel leer je hoe je het best je vaardigheden en andere kwaliteiten kunt benadrukken. We zullen ook enkele voorbeeld-cv's laten zien zodat je een beter idee krijgt van hoe een top-cv eruitziet.
Voorbeeld-cv voor de klantenservice
Download dit voorbeeld-cv voor een klantenservice medewerker
Dit cv-template laat zien hoe Eva in haar persoonlijke profiel haar lange werkervaring en leiderschapsvaardigheden benadrukt. De lezer begrijpt meteen over welke vaardigheden ze beschikt. Eva is duidelijk op zoek naar een hogere functie. Ze is een interessante kandidaat omdat ze over de nodige certificaten, onderscheidingen en werkervaring beschikt. Recruiters zien meteen dat ze ambitie heeft en graag voor langere tijd bij het bedrijf blijft. Eva koos voor de Cambridge-template en een leuke foto om op te vallen.
Het samenstellen van een succesvol cv kost tijd en moeite. Benader het als een belangrijk project waarbij je jezelf "verkoopt". Het doel is om de recruiter die je cv leest ervan te overtuigen dat je de juiste kandidaat bent. Dit doe je door een duidelijk overzicht te geven van je vaardigheden.
De basis van elk overtuigend cv begint met een master-cv. Dit is een basisdocument waarin al je opleidingen, vaardigheden en werkervaring staan.
Een master-cv moet:
vlot, logisch en leesvriendelijk zijn.
gebruik maken van een zwart lettertype op een witte achtergrond
geen spelfouten bevatten.
goed gepresenteerd, overzichtelijk en professioneel zijn.
beginnen met je meest recente of huidige baan. Je eerste baan komt als laatste.
je opleidingen en kwalificaties op dezelfde manier vermelden.
zowel soft skills als hard skills vermelden.
nauwkeurige referentiegegevens bij elke baan vermelden.
Neem voldoende tijd om je master-cv op te stellen. Dit document dient als basis voor al je toekomstige sollicitaties. De lengte is hier niet belangrijk. Zorg vooral dat alle informatie erop staat.
Vermeld elke functietitel, alle verantwoordelijkheden en eventuele verwezenlijkingen bij elke functie. Dit vraagt uiteraard veel tijd, maar zal bijzonder nuttig zijn voor alle volgende sollicitaties.
Typ tijdens het opstellen van je master-cv alle belangrijkste informatie over, zoals relevante kwalificaties, onderscheidingen, referentie-brieven, etc. Bewaar deze informatie samen met je cv in een veilig bestand.
Vergeet niet om je master-cv zorgvuldig te herlezen en te bewerken. Vraag indien mogelijk aan iemand anders om je cv op fouten te controleren. Je wilt recruiters absoluut niet afschrikken met grove spelfouten.
Vermeld al je vaardigheden als customer service medewerker
Elke sector heeft specifieke vaardigheden nodig, maar de kernvaardigheden voor klantenservice blijven over het algemeen hetzelfde, waar je ook werkt.
Doe je best om niets te vergeten tijden het schrijven van je klantenservice-cv. Vermeld al je vaardigheden (zowel soft skills en hard skills), ook al heb je ze maar even gebruikt in het verleden.
Je vaardigheden lijken misschien vanzelfsprekend omdat je ze dagelijks gebruikt. Neem daarom de tijd om even stil te staan bij alle vaardigheden die nodig zijn om je werk zo goed mogelijk te doen.
Hier zijn enkele belangrijke soft skills die nodig zijn in de klantenservice:
Aanpassingsvermogen: omgaan met gevarieerde taken die snel kunnen veranderen.
Empathie: begrip hebben voor emoties en andere standpunten.
Zelfbeheersing: kalm en nuchter blijven wanneer je uitgedaagd wordt.
Geduld: weten wanneer je moet wachten, reageren of actie ondernemen.
Aandachtig luisteren: goed luisteren en begrijpen wat anderen zeggen.
Overtuigingskracht: oplossingen bieden en vertrouwen winnen met charisma.
Positief taalgebruik: klanten geruststellen en kalmeren met positieve communicatie.
Duidelijk communiceren: informatie begrijpen en op een duidelijke manier overbrengen.
Verantwoordelijkheid nemen: problemen oplossen, ongeacht wie ze veroorzaakt heeft.
Technische vaardigheden (of hard skill) zijn meestal afhankelijk van de sector waarin je werkt:
Ervaring met bepaalde softwareprogramma's
Talenkennis
Productkennis
Grondige kennis van gebruiksvoorwaarden
Kennis van de wetten en voorschriften in een bepaalde sector
Kennis van promoties en aanbiedingen
Kennis van verkoopprocessen en boekhouding
Sollicitatiebrief of persoonlijk profiel?
Voor een klantenservice-cv heb je geen sollicitatiebrief nodig, maar we raden je wel aan om voor elk cv een gepersonaliseerd persoonlijk profiel te schrijven. Sommige kandidaten gebruiken een standaard profiel die ze vervolgens aanpassen voor elke vacature. Dit is volgens ons de beste aanpak.
Hier zijn enkele succesvolle voorbeelden van persoonlijke profielen die geschreven werden voor verschillende sollicitaties. De vetgedrukte tekst benadrukt relevante informatie voor de recruiter.
Voorbeeldprofiel 1: senior customer service medewerker
Ik ben een enthousiaste klantenservice medewerker met 10 jaar ervaring in de verkoopsector. Tijdens mijn loopbaan heb ik leren werken met zowel particuliere als professionele klanten. Ik kan goed luisteren en duidelijk communiceren. Daarbij concentreer ik me op het oplossen van conflicten om mijn klanten zo goed mogelijk te helpen. Door mijn uitstekende organisatorische vaardigheden kan ik mijn werk goed organiseren en het hoogste niveau van integriteit handhaven om het vertrouwen van al mijn klanten te waarborgen. Als teamspeler is het mijn doel om mijn collega's dagelijks te helpen motiveren in hun werk.
Voorbeeldprofiel 2: ervaren customer service medewerker
Ik ben een gedreven klantenservice medewerker met 5 jaar ervaring op het gebied van autoverzekeringen. Tijdens mijn loopbaan heb ik leren werken met kapitaalkrachtige klanten. Mijn werkaanpak wordt gekenmerkt door integriteit en vertrouwelijkheid. Deze kwaliteiten komen tot uiting in elk aspect van mijn communicatie en werk. Ik sta op het punt om aanvullende certificeringen te behalen. Mijn doel is om mijn kennis over verzekeringen verder uit te breiden.
Voorbeeldprofiel 3: beginnende customer service medewerker
Ik ben een enthousiaste en gedreven klantenservice adviseur met 18 maanden ervaring in de modesector. Ik voel me op mijn gemak aan de telefoon en dankzij mijn sterke organisatorische vaardigheden kan ik mijn klanten goed steunen. Ik geloof vooral dat ik kan blijven leren van mijn collega's. Mijn doel is om in deze nieuwe baan het beste van mezelf te blijven geven.
Wat is het verschil tussen een sollicitatiebrief en een persoonlijk profiel?
Een persoonlijk profiel is een korte presentatie van jezelf aan het begin van je cv. Een sollicitatiebrief is een apart document dat langer is.
Een persoonlijk profiel is meestal minder dan 100 woorden lang, terwijl een sollicitatiebrief meestal tussen de 500 en 1000 woorden telt.
Persoonlijke profielen worden soms "profieloverzicht" of "profielschets" genoemd.
Welke moet ik gebruiken?
Een sollicitatiebrief gebruik je het best als je solliciteert naar hoog aangeschreven management- of gespecialiseerde functies. Sollicitatiebrieven worden ook vaak gebruikt voor een toelating tot universitaire opleidingen en stages.
Aan de andere kant heeft elk cv baat met een korte profielschets (of persoonlijk profiel). Zo krijgt de recruiter een snel overzicht van wie je bent en wat hij of zij van je kan verwachten.
Daarom moet je voldoende tijd uittrekken om deze verklaringen te schrijven. Ze moeten gepersonaliseerd zijn voor elke functie. Zo maak je de meeste kans om aangenomen te worden. Bijna elke kandidaat zal vergelijkbare vaardigheden hebben als jij. Dit is dus een uitgelezen kans om op te vallen.
Een optimistisch, eerlijk en informatief profielschets helpt je om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
Wat moet er in een profielschets staan?
Een persoonlijk profiel (of profielschets) moet kort maar relevant zijn. Ga uit van de vacature-eisen en vermeld alle soft skills, kernvaardigheden, jaren ervaring of functiegerelateerde trefwoorden die je in de vacature kunt vinden.
Zorg bij het opstellen van je profielschets dat je:
rekening houdt met de functietitel.
je kennis en vaardigheden benadrukt.
het aantal jaren ervaring vermeld.
je belangrijkste soft skills niet vergeet.
de inhoud aanpast aan de vacature-eisen.
Een sollicitatiebrief moet precies dezelfde informatie bevatten als je profielschets. Deze is echter uitgebreid en bevat meer gedetailleerde info over je vaardigheden en ervaring. Je kunt in een sollicitatiebrief dieper ingaan op je beroepskeuze of waarom je van loopbaan wilt veranderen.
Neem voldoende tijd om je sollicitatiebrief zoveel mogelijk af te stemmen op de vacature-eisen.
Beide verklaringen moeten vriendelijk, luchtig en enthousiast zijn, ongeacht de informatie die je toevoegt. Deze documenten bepalen de eerste indruk die een potentiële werkgever van je heeft.
Hoe gebruik je een master-cv?
Als je master-cv helemaal af is, ben je klaar om te solliciteren. Kijk nog een laatste keer na of je geen belangrijke informatie vergeten bent.
Wanneer je een functie ziet waarvoor je wilt solliciteren, lees die dan eerst aandachtig door. Noteer de belangrijkste eisen van de functie. Werkgevers gebruiken vaak trefwoorden in de functieomschrijving om sollicitaties te analyseren.
Op die manier kunnen ze snel de juiste kandidaten selecteren. Als je cv niet opvalt, dan is de kans groot dat je vriendelijk wordt bedankt. Of überhaupt niets hoort.
De beste manier om trefwoorden in een vacature te identificeren is door naar de functietitel te kijken. Als je bijvoorbeeld solliciteert als customer service medewerker, zoek dan naar trefwoorden zoals callcenter, klantenservice of klantendienst.
Houd er rekening mee dat bedrijven verschillende functietitels gebruiken voor hun vacatures: denk aan trefwoorden zoals klantadviseur, customer service assistent, klantenservice, klantondersteuning of klantsucces.
De volgende stap is het bewerken van je master-cv tot een aantrekkelijke customer service cv waarmee je recruiters kan overtuigen. Gebruik de meest relevante info uit je master-cv om je cv te personaliseren.
Besef dat recruiters en werkgevers weinig tijd hebben om elke cv te analyseren. Ze zoeken tijdens de selectieprocedure naar specifieke informatie. Vinden ze die niet in je cv, dan is de kans groot dat het gewoon weer op de stapel belandt.
Door de juiste trefwoorden en een persoonlijke stijl te gebruiken, houd je hun aandacht bij je sollicitatie. Het laat ook zien hoe groot je motivatie is voor de betreffende functie. Er zijn nog een paar regels die je moet toepassen voor je gepersonaliseerde cv als klantenservicemedewerker:
Gebruik een duidelijke, uniforme en beknopte opmaak voor je master-cv.
De lengte van je cv is belangrijk: beperk je tot maximaal twee (2) pagina's.
Personaliseer je cv voor de functie.
Gebruik positieve taal dat gemakkelijk leest.
Lees na, controleer op spelfouten en stijl. Laat desnoods iemand anders lezen.
Vermeld de contactgegevens van je referenties niet. Vermeld alleen hun naam en functie.
Voeg deze opmerking toe: “Contactinformatie kan op verzoek worden verstrekt.”
Conclusie
Met al deze tips ligt je droombaan als customer service medewerker binnen handbereik. Door vooraf tijd te besteden aan het plannen en samenstellen van een geweldig klantenservice-cv, heb je meer kans om een mooie carrière op te bouwen.
Hier zijn enkele belangrijke tips voor het schrijven van een perfect customer service cv voor:
Neem voldoende tijd om je cv op te stellen.
Bewaar je master-cv en alle belangrijkste documenten in een veilig en toegankelijk bestand.
Lees de functieomschrijving zorgvuldig en zoek de belangrijkste trefwoorden op.
Creëer een cv met informatie dat relevant is voor de functie.
Schrijf een kort, maar enthousiast persoonlijk profiel in je cv dat gericht is op de functie-eisen.
Hier zijn een paar extra aandachtspunten voor het versturen van je cv:
Stuur je cv en motivatiebrief altijd in pdf-formaat.
Stuur geen andere documenten mee, tenzij hierom gevraagd wordt.
Controleer of je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn.
Vermeld de contactgegevens van je referenties niet tijdens een eerste sollicitatie.
Customer service cv: veelgestelde vragen
Ben je geïnteresseerd in een carrière als customer service medewerker of denk je aan een carrièreswitch in die richting? Hieronder vind je antwoorden op de belangrijkste vragen!
Wat is een customer service cv, en hoe gebruik ik die?
Een master-cv is een document dat je gebruikt om te solliciteren naar een baan als customer service medewerker. Een master-cv moet je opleidingsachtergrond en werkervaring bevatten. Vermeld ook je huidige (of laatste) baan.
Waarom moet ik een master-cv voor opstellen?
Zo bespaar je veel tijd. Als je de belangrijkste info op één plek bewaart, hoef je niet telkens opnieuw te beginnen. Je hoeft alleen gegevens te bewerken voor afzonderlijke vacatures.
Wanneer moet ik referentiegegevens vermelden?
Dat hoeft pas als de recruiter of werkgever contact met je opneemt en expliciet om deze gegevens vraagt. Vermeld nooit referentiegegevens tijdens de eerste sollicitatieronde. In deze fase kan het zijn dat je sollicitatie wordt afgewezen. Meestal worden referentiegegevens in de laatste sollicitatieronde gevraagd.
Het vooraf vermelden van referentiegegevens kan riskant zijn voor zowel jou als de referent.
Ten eerste deel je persoonlijke gegevens met mensen die je niet kent. Het kan altijd gebeuren dat die gegevens in verkeerde handen vallen.
Ten tweede kunnen sommige recruiters eerst contact opnemen met de referent voordat ze contact opnemen met jou. Dit is niet echt de eerlijkste wervingstechniek, maar je kunt dit niet echt voorkomen als je referentiegegevens vooraf deelt.
Ten slotte kan een referent verrast worden door een onverwacht telefoontje. Erger nog: het kan zijn dat je referent je niet herinnert, wat bijzonder zwak overkomt en je kans van slagen verkleint.
Als je een baan zoekt, is het altijd beter om vooraf contact op te nemen met je referenten. Je kunt hen vragen of ze ermee instemmen om hun contactgegevens te delen. Het kan moeilijk zijn om data, verantwoordelijkheden en andere belangrijke informatie te onthouden. Door contact op te nemen kun je hun geheugen snel opfrissen.
Door referenten op de hoogte te stellen, weet je zeker dat hij of zij nog steeds bereid en beschikbaar is om een referentie te geven. Zo ben je zeker dat al je referenties worden bevestigd en dat je vaardigheden op de juiste manier worden gepromoot.
Moet ik hobby's en persoonlijke interesses op mijn cv vermelden?
Recruiters en werkgevers hebben weinig tijd en willen alleen relevante informatie lezen. Hobby's en interesses zijn geweldig in ons privéleven, maar je zet deze liever niet op je cv, tenzij deze gerelateerd voor de baan kunnen zijn.
Een goed voorbeeld van een relevante interesse, als je solliciteert naar een functie als customer service medewerker, zijn gesprekken die je hebt gevoerd als lid van een debatclub.
Customer service: veelgestelde vragen
Wil je aan de slag als klantenservice medewerker, of ben je van plan je om te scholen in die sector? Lees hieronder meer over de beste voorbereiding.
Welke opleiding heb ik nodig?
Voor alle functies als customer service medewerker volstaat een diploma van het voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs. Een diploma hoger onderwijs kan vereist zijn, afhankelijk van de werkgever.
Heb ik specifieke vaardigheden nodig?
De meeste bedrijven zijn bereid om hun klantenservice medewerkers zelf op te leiden. Computervaardigheden zijn altijd een voordeel, net als je bereidheid om je computer- en communicatievaardigheden te verbeteren. Dit is nog belangrijker als je in de IT-sector werkt. Als je in de verzekeringssector wilt werken, kan het zijn dat je over een financiële opleiding moet beschikken.
Om klanten zo goed mogelijk op te lossen, moet je vooral de producten, diensten en systemen van je bedrijf of sector goed kennen. Dit leer je alleen met ervaring.
Zijn er verschillende specialisaties binnen dit beroep?
Elk bedrijf met klanten heeft medewerkers nodig om vragen en problemen snel en efficiënt op te lossen. Hieronder zijn de belangrijkste sectoren waar men op zoek is naar dit soort medewerkers:
Elektronica
IT
Verzekeringen
Gezondheidszorg
Ontspanning en toerisme
Lokale overheid
Productie
Detailhandel
Je kunt je positie binnen een bedrijf verbeteren door je te specialiseren en je productkennis voor een bepaalde bedrijfstak te vergroten.
Kan ik mijn carrière ontwikkelen als customer service medewerker?
Jobs in de klantenservice beginnen meestal met junior functies, maar bieden wel de kans om snel op te klimmen tot teamleider of afdelingsmanager.
Afhankelijk van de sector waarin je werkt, of afhankelijk van de vaardigheden en kwalificaties die je verworven hebt, kun je doorgroeien naar functies binnen de verkoopsector, verkoopmanagement, marketing of public relations.
De meeste bedrijven bieden ook kwaliteitsvolle opleidingen om je vaardigheden te verbeteren.
Hoe begin ik aan mijn sollicitatie?
Begin met het opstellen van een master-cv. Zo verlies je later geen tijd bij het solliciteren.
Ben je pas afgestudeerd of denk je aan een carrièreswitch? Zoek dan een baan bij een groot bedrijf. Die bieden meestal opleidingen aan.
Hoewel een sollicitatiebrief meestal geen vereiste is voor een baan als customer service medewerker, kan het een goed idee zijn om je keuzes te verantwoorden als je weinig of geen ervaring hebt.
Scoor je droombaan met CVMaker
Maak nu simpel en snel een professioneel CV en download binnen 10 minuten. Waar en wanneer je maar wilt.
Maak nu je CVVergroot je kansen op een baan aanzienlijk met een goed cv