Zo maak je een cv als jurist!

De arbeidsmarkt is voor iemand met een juridische achtergrond erg gunstig. Over het algemeen is het gemakkelijk om een baan te vinden als jurist en dit is natuurlijk zeer gunstig. Het kan lijken of de banen voor het oprapen liggen, maar een droombaan vinden is zeker niet vanzelfsprekend. Hoe leuker de baan, hoe groter de concurrentie. Wil je weten hoe je, je baankansen kan vergroten en hoe je een professioneel cv kunt opstellen?

Je hebt in ieder geval een cv nodig die ervoor zorgt dat je opvalt in de menigte. Je cv moet visueel aantrekkelijk zijn en uitnodigen om te lezen. De inhoud moet interessant zijn om te lezen en de nadruk leggen op hoe jou competenties en vaardigheden de onderneming kunnen bevorderen.

CV voorbeeld Jurist - Priceton template

cv voorbeeld jurist

Download dit voorbeeld - jurist cv

In dit cv voorbeeld, gebruikt Patrick het professionele, maar neutrale Berkeley template. De gekozen kleurencombinatie is grijs met zwart. Doordat zijn foto slechts klein is afgedrukt in de linker bovenhoek, leidt deze niet af van de inhoud van het cv, maar maakt het zijn cv een stuk persoonlijker. De belangrijkste informatie over Patrick en zijn vaardigheden heeft hij op de eerste pagina van zijn cv geplaatst. Op de tweede pagina is nadere informatie te vinden over aanvullende vaardigheden, eigenschappen en referenties. 

Maak een professioneel CV

Veelvoorkomende juridische functies

Zorg er altijd voor dat je cv aansluit bij de functie waarop je solliciteert. Benoem waar mogelijk specifieke taken en verantwoordelijkheden die je had bij je eerdere banen en stages. Haal zoveel mogelijk relevante informatie uit de vacature en van soortgelijke vacatures op het internet. Stem deze, waar mogelijk is, af op je eigen werkervaring!

Hieronder enkele voorbeelden voor de meest voorkomende juridische functies:

Schuldhulpverlener
Het begeleiden van klanten die kampen met schuldenproblematiek: zelfstandig voeren van intake- en coachingsgesprekken, in kaart brengen van de problematiek, contact opnemen en regelingen treffen met schuldeisers, uitvoeren van relevante schuldregelingen, correcte VLTB-berekeningen maken.

Juridisch medewerker
Uitvoerende werkzaamheden t.b.v. de ondersteuning van juristen: front-office werkzaamheden zoals het telefonisch opvragen van informatie aan klanten en het verstrekken van juridisch advies, ondersteunende taken zoals dossier- en literatuuronderzoek, ordenen en opstellen van documenten en dossiers, zorgen voor een tijdige afhandeling binnen de wettelijke termijnen.

Bedrijfsjurist
Zorg voor het op orde houden van alle juridische zaken binnen een onderneming: alle juridische taken m.b.t. personeelszaken, opstellen van contracten en andere juridische documenten voor zowel intern als extern gebruik, inschatten van juridische risico’s, adviseren van het bestuur over juridische vraagstukken, ervoor zorgen dat de onderneming aan alle data en privacy wet- en regelgeving voldoet.

Notaris
Onafhankelijk advies en ondersteuning bieden bij juridische vraagstukken: zorgen dat klanten op de best mogelijke manier notariële zaken regelen, op een duidelijke en allesomvattende wijze afspraken en verklaringen vastleggen in notariële aktes, adviseren van klanten om onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen.

Advocaat
Cliënten adviseren en ondersteunen bij rechterlijke procedures: inschatten of de rechtszaak kans van slagen heeft, opstellen van verdedigingsstrategieën, opstellen van juridische documentatie en het bewaken van de gerechtelijke procedures, verzamelen van bewijslast, voeren van de rechtsprocedure en het zorg dragen voor correcte documentatie.

Vereisten om te werken in een juridische functie

Uiteraard heb je om aan de slag te gaan in een juridische functie een passende opleiding nodig. Dit kan een vmbo, hbo, bachelor of master opleiding zijn, afhankelijk van de functie.

Voordat je aan de slag kunt binnen een juridische functie, zal je werkgever bijna altijd om een VOG (verklaring omtrent gedrag) vragen. Indien er geen strafbare feiten op je naam staan, krijg je altijd binnen 1 tot 4 weken je VOG. Heb je wel eens strafbaar feit gepleegd, dan beoordeeld Justis of de feiten relevant zijn voor je huidige voor je nieuwe baan.

Het is daarnaast erg gebruikelijk voor dit soort functies dat werkgevers een uitgebreide online screening doen. Dit betekend dat je online aanwezigheid op o.a. social media uitvoerig onder de loep zal worden genomen. Zorg daarom voordat je solliciteert dat je social media profielen er representatief uitzien, om te voorkomen dat je baankansen negatief beïnvloed worden.

Zo maak je een succesvol juridisch cv

Nu je het voorbereidend werk gedaan hebt, en in kaart hebt gebracht wat het belangrijkste is voor de functie waarop jij solliciteert, kan je beginnen met het structureren en schrijven van je cv. Structureer je cv als volgt:

Persoonlijke gegevens

Neem hierin alle relevante persoonlijke gegevens op:

  • Naam
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Geboortedatum
  • Geboorteplaats
  • Geslacht
  • Rijbewijs
  • LinkedIn profiel en andere relevante links zoals je medium profiel of eigen blog.

Persoonlijk profiel

Een persoonlijk profiel is onmisbaar op een modern cv. Dit is een beknopte samenvatting van wie jij bent, wat je zoekt in een functie, en wat je ambities en sterkste eigenschappen zijn. In de volgende paragraaf vindt je meer informatie over het persoonlijk profiel en een aantal voorbeelden.

Werkervaring

Benoem hier al je werkervaring en stages in a-chronologische volgorde.

Ben je een starter op de arbeidsmarkt? Zorg dan dat je eerst relevante vrijwilligersfuncties of stages benoemt. Daarna kan je alle andere werkervaring benoemen. Probeer, indien deze niet relevant is voor de functie, de nadruk te leggen op prestaties en verantwoordelijkheden. Laat zien dat je enthousiast bent en je verantwoordelijkheden altijd serieus hebt genomen.

Heb jij een jarenlange loopbaan achter de rug? Laat stages en irrelevante werkervaring dan weg. Leg de nadruk op de meest relevante werkervaring. Besteed extra aandacht aan je meest recente werkervaring en ga alleen beknopt in op hele oude of irrelevante werkervaring.

Schrijf in een beknopte stijl en maak zoveel mogelijk gebruik van opsommingen, zodat potentiële werkgevers je cv snel kunnen scannen. Leg de focus op werkzaamheden die relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert.

Vaardigheden en competenties

Dit is nog een onderdeel van het cv waarin je, je goed kunt onderscheiden van de rest. Besteed hier extra zorg aandacht aan. In de komende paragrafen kan je meer lezen over dit onderdeel.

Opleidingen en cursussen

Benoem hier alle relevante diploma’s, cursussen en certificaten die je hebt behaald. Neem de volgende informatie op:

  • De naam van de opleiding of cursus
  • Het jaartal wanneer je deze hebt afgerond
  • De naam van het opleidingsinstituut of uitgevende instantie

Referenties

Een opsomming van je referenties. HR medewerkers of recruiters zullen bijna altijd je referenties nalopen en kandidaten met referenties hebben vaak voorrang.

Neem de volgende gegevens op per referentie:

  • Bedrijf
  • Naam contactpersoon
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres

Probeer voordat je solliciteert contact op te nemen met oude werkgevers om ze te vragen of je ze mag opnemen als referentie. Lukt dit niet voorafgaand aan de sollicitatie, benoem dan dat referenties op aanvraag zijn.

Prestaties

Je kunt hier de ruimte nemen om bijzondere prestaties op te noemen. Hierin kun je de nadruk leggen op jouw toegevoegde waarde voor een bedrijf. Denk aan projecten die je hebt geleid, aanpassingen in de werkwijze die je hebt doorgevoerd, en die geleid hebben tot een verhoging van de omzet of de effectiviteit van werkzaamheden. Wees zo specifiek mogelijk, bijvoorbeeld:

‘’Het opstellen van best practices waardoor administratieve fouten in juridische procedures met 30% zijn verlaagd’’

‘’Cum laude afgestudeerd’’

Je kunt ook persoonlijke prestaties noemen die een positieve weerspiegeling geven van je persoonlijkheid. Denk aan prestaties in sport, zoals het lopen van een marathon of het winnen van een wedstrijd, het coachen van een jeugdteam of het opzetten van speciale projecten. Noem vooral dingen waar je zelf erg trots op bent en die je belangrijk vindt.

Maak een professioneel CV

Persoonlijk profiel voor een juridisch cv

Je persoonlijk profiel of profielschets op je cv is te vergelijken met een elevator pitch. In 4 a 5 zinnen vertel je kort en krachtig wie je bent, waar je voor staat en waar je naar op zoek bent.

Omdat je persoonlijk profiel helemaal bovenaan je cv staat is dit vaak het eerste wat gezien wordt door je toekomstige werkgever. Dit is je kans om een goede eerste indruk te maken en te garanderen dat de rest van je cv gelezen zal worden. Probeer specifiek en persoonlijk te zijn en vermijd lege en termen en clichés zoals ‘flexibel’, ‘professioneel’, ‘gemotiveerd’. Leg de nadruk op termen die jou het beste beschrijven en wees authentiek.

Voorbeeld profiel tekst – starter
‘Ik ben een zeer enthousiaste onlangs afgestudeerde juridisch medewerker die niet kan wachten om haar loopbaan te beginnen. Tijdens mijn stage heb ik ervaring opgedaan bij 2 grotere advocatenfirma’s waar ik volledig heb meegedraaid als zelfstandig juridisch medewerker. Ik ben betrouwbaar, toegewijd en kan goed omgaan met een hoge werkdruk. Ik kan snel schakelen en ben flexibel waardoor ik kan bijspringen en ondersteunen waar dat nodig is’

Voorbeeld profiel tekst – intermediate
‘Beëdigd notaris met inschrijving bij de KBN. Uitstekend gevoel voor ethiek en recht, altijd strevend naar de beste oplossing voor alle partijen. Op zoek naar een uitdagende baan om mij nog verder te ontwikkelen en waarin ik een steentje bij kan dragen aan het welzijn van de organisatie. Een duidelijke en eerlijke communicatie met de klant staat bij mij altijd voorop.’

Voorbeeld profiel tekst – expert
‘Als senior bedrijfsjurist heb ik meer dan 10 jaar ervaring in automotive, energie industrie en andere zeer competitieve markten in vooruitstrevende bedrijven. Dit maakt mij uitstekend gekwalificeerd voor iedere leidinggevende en strategische functie met veel verantwoordelijkheden. Resultaat gericht en veel kennis in het adviseren bij en leiden van commerciële transacties. Uitzonderlijk commercieel en strategisch inzicht en daardoor zeer goed in staat om de juiste lange en korte termijn beslissingen te nemen.’

Belangrijke vaardigheden en competenties als jurist

Om werkgevers een goede indruk te geven van jouw persoonlijke kwaliteiten is het raadzaam om competenties en vaardigheden te vermelden op je CV. Deze maken voor de werkgever duidelijk waarin jij uitblinkt en waarom juist jij de beste kandidaat bent voor de functie.

Competenties en vaardigheden worden ook wel soft skills en hard skills genoemd. Competenties of soft skills zijn persoonlijke kwaliteiten of eigenschappen zoals: organisatie talent, oog voor detail, communicatief vaardig.

Vaardigheden of hard skills zijn meetbare zaken zoals: blindtypen, talenkennis, data analyse, onderzoek vaardigheden.

Zorg er altijd voor dat je de competenties en vaardigheden in je cv afstemt op de zaken die gevraagd worden in de vacature. De belangrijkste kan je ook in het persoonlijk profiel terug laten komen, direct aan het begin van je cv.

Ook met weinig werkervaring heb je vaak al veel soft en hard skills opgedaan tijdens je studie en stages. Voorbeelden van veel gevraagde skills in de juridische sector zijn:

Hard skills:

  • Opstellen van contracten
  • Privaatrecht
  • Strafrecht en civiele procedures
  • Bewijslast verzamelen
  • Testamenten
  • Juridisch onderzoek doen
  • Opstellen van complexe juridische documenten
  • Presentaties opstellen
  • Data analyseren en ordenen

Soft skills:

  • Verbale communicatie en luistervaardigheden
  • Analytisch en logisch nadenken
  • Time management
  • Goed omgaan met deadlines
  • Teamwerk
  • Ethiek
  • Onderhandel skills

Na het doorlopen van al deze stappen heb je waarschijnlijk al een goede basis en inhoud voor een uitstekend juridisch cv. Ben je er nog niet helemaal zeker van hoe dit er in de praktijk uitziet? Bekijk hier het voorbeeld cv voor een advocaat.

Naast een overtuigende, interessante en volledige inhoud is de lay-out en stijl van je cv minstens zo belangrijk. Werkgevers ontvangen vaak honderden cv’s waarvan de meeste er hetzelfde en saai uitzien. Wil jij je kans op een baan vergroten? Met onze CV maker, maak je binnen 15 minuten gemakkelijk een cv met een prachtige professionele lay-out die gegarandeerd op zal vallen en jou de beste kans geeft om de baan van je dromen te krijgen!

Maak een professioneel CV

Gerelateerde artikelen

Al meer dan 112.872 gebruikers maakten een cv

Met CV maker maak je snel en gemakkelijk binnen 15 minuten een onderscheidend en professioneel cv dat opvalt.

Ga aan de slag met jouw CV

En maak 65% meer kans op een baan