CV

>

Hoe maak je een goed cv?

StarStarStarStarStar

Hoe maak je een goed cv?

door CVMaker

  • CV
  • · October 19 2023
  • · 24 min lezen
Hoe maak je een goed CV

Inhoudsopgave

Een cv is één van de belangrijkste documenten wanneer je op zoek gaat naar een baan. De afkorting cv komt van het Latijnse woord curriculum vitae en betekent "levensloop". Het document fungeert als een persoonlijk marketingdocument dat in enkele seconden je opleiding, ervaring, ambities en vaardigheden aan belanghebbenden presenteert. 

De meeste bedrijven nemen werknemers aan na het voeren van één of meerdere sollicitatiegesprekken. De selectieprocedure begint echter daarvoor al; om op gesprek te worden uitgenodigd, moeten jouw cv en motivatiebrief aanleiding geven voor een kennismakingsgesprek.

Het gaat er dus om dat je de recruiter of potentiële werkgever met jouw cv voldoende aanleiding geeft om aan te nemen dat je geschikt bent voor de functie. Als je hen ervan weet te overtuigen dat je over de juiste kennis, ervaring en motivatie beschikt om het bedrijf verder te helpen, zal je worden uitgenodigd voor de vervolgstappen van de sollicitatieprocedure.

Wij zijn van mening dat iedereen met een beetje hulp een goed cv kan schrijven, om je dromen na te jagen. Het maakt niet uit of dit jouw eerste cv is of als je al eentje hebt die je wilt updaten. We helpen je graag op weg met duidelijke voorbeelden, de beste tips en professionele templates.

In dit artikel gaan we stap-voor-stap alle punten af die nodig zijn om een professioneel cv te schrijven. We willen je helpen jouw kans te vergroten om positief op te vallen en uitgenodigd te worden voor een kennismakingsgesprek.

Voorbereiding: wat is nodig voor een goed cv?

Waar dien je op te letten bij het maken van een goed cv? "Een goede voorbereiding is het halve werk" geldt voor veel dingen in het leven, zo ook het maken van je cv. Bereid je goed voor door een lijstje te maken met aandachtspunten voor jezelf. Denk daarbij aan;

  • Punten uit de vacature die je aanspreken

  • Punten die jou als werknemer onderscheiden

  • Taken en verantwoordelijkheden die je in eerdere functies succesvol hebt vervuld

Probeer deze punten zo goed mogelijk naar voren te laten komen in jouw cv. Dit zijn de unieke punten die je een streepje voor geven op een andere kandidaat. Ook ziet een werkgever direct dat je je verdiept hebt in bedrijf en de vacature.

De vacature als rode draad

Pak de advertentie erbij als je op een specifieke vacature reageert. Als je van plan bent om een open sollicitatie te sturen, kan je bijvoorbeeld de "Over ons"-pagina van de organisatie gebruiken. Het is belangrijk en zeker niet overbodig om te vermelden dat je cv afgestemd moet zijn op de functie waarnaar je solliciteert. Het is misschien wat extra werk, maar het is meer dan de moeite waard om deze extra minuutjes in jezelf te investeren, wanneer je beseft wat het betekent om tussen honderden cv’s uitgekozen te worden.

Richt je dus op de behoeften van de potentiële werkgever en dit doe aan de hand van de vacature, eventueel aangevuld met de website en sociale media van de betreffende organisatie. Het is zeker niet de bedoeling om zomaar woorden van de vacature over te nemen. Denk dus na over de gevraagde vaardigheden en leg ze naast jouw persoonlijke kwaliteiten om op deze manier een uniek en op maat gemaakt cv te creëren. 

Let ook op de bedrijfscultuur

In de vacature en op de website van het bedrijf kan je een beeld van de bedrijfscultuur krijgen. Dit zijn de normen, waarden en interne/externe gedragsuitingen binnen een bedrijf of organisatie. Je hoeft hier niet heel diep op in te gaan, maar het baat zeker om een idee van de bedrijfscultuur te hebben en deze in het achterhoofd te houden bij het schrijven van je cv en wanneer je uiteindelijk uitgenodigd wordt op gesprek.

Hoe pas je dit toe?

Het is belangrijk dat je je aanpast aan de bedrijfscultuur. Dat betekent bijvoorbeeld, dat als een organisatie zeer zakelijk en formeel op je overkomt, je bij het schrijven van je cv en motivatie daarmee rekening houdt. Tutoyeren (iemand aanspreken met je of jij) is bijvoorbeeld niet aan te raden bij een formele bedrijfscultuur. Als je een foto op je cv gebruikt, kies dan ook voor een kledingstijl die overeenkomt met die van werknemers op de website. Tegelijkertijd kan je bij een informelere bedrijfscultuur juist wél voor nette, casual kleding kiezen.

Rekening houden met sollicitatiesoftware

Automatisering heeft zijn intrede gedaan in de sollicitatieprocedure van veel bedrijven. Omdat er tijdens sollicitatierondes honderden brieven en cv’s ingezonden kunnen worden, zijn er systemen ontwikkeld die cv's scannen en geschikte kandidaten voor de openstaande functie identificeren, filteren en sorteren. Dit soort systemen worden Applicant Tracking System (ATS) genoemd en wanneer je begrijpt hoe het werkt, kan je dit systeem in jouw voordeel te laten werken.

Enkele voorbeelden van voorwaarden waarop een ATS cv's op kunnen filteren zijn;

  • Aantal jaren werkervaring

  • Specifieke zoekwoorden

  • Ervaring met specifieke technieken / software

  • Bepaalde kennis of vaardigheden

  • Spreken van een specifieke taal

Het ATS scant de verschillende cv's van kandidaten op door de recruiter ingegeven voorwaarden. Uiteindelijk sorteert het ATS de kandidaten op geschiktheid voor de functie. Het is dus belangrijk om essentiële vaardigheden en zoekwoorden uit de tekst over te nemen, zodat jouw cv hoog eindigt in de lijst met geschikte kandidaten.

Door hier geen rekening mee te houden, kan het dus gebeuren dat je weliswaar alle kwaliteiten voor de functie bezit, maar dit niet (goed) op je cv hebt vermeldt. In dat geval zal het ATS jou niet als geschikte kandidaat aanmerken en overslaan. Hiermee besparen de recruiters tijd, omdat met dit systeem heel veel cv’s in een mum van tijd geëlimineerd worden en dus niet beoordeeld zullen worden. 

Dus voor elke nieuwe sollicitatie een splinternieuw cv? Nee! De basis blijft voornamelijk hetzelfde, maar door een aantal subtiele wijzigingen aan te brengen, kan jouw cv door deze details positief opvallen in de grote stapel cv’s. En dit is wat we willen.

Camera Flash

Hoe optimaliseer je een cv voor een ATS?

Let in de vacature op belangrijke punten / zoekwoorden die bijvoorbeeld onder de vereisten van de functie vermeld worden. Zorg ervoor dat deze, bij voorkeur in dezelfde bewoording, op jouw cv terugkomen en dat je aan alle vereisten voldoet.

Gebruik de taal van de vacature

In welke taal dient het cv te zijn? Dit is een vraag die vaak gesteld wordt. Jouw cv is in het Nederlands, maar de vacature is in het Engels geschreven. Hoe pak je dit aan? Als je de kans op een uitnodiging wilt vergroten, vertaal je jouw cv altijd naar de taal van de vacaturetekst. Op ons blog lees je meer over hoe je jouw cv naar het Engels vertaald.

Bedrijven zijn in toenemende mate internationaal georiënteerd, waardoor het gewenst is dat je naast de Nederlandse taal ook andere talen goed beheerst en dit kun je alvast laten zien met behulp van je cv. Ook kan het zo zijn dat de recruiter of potentiële werkgever alleen die taal beheerst, waarin de vacature is geschreven. In een dergelijk geval is het dan sowieso handig om jouw cv in dezelfde taal als de vacature te hebben, zodat men ook kunt begrijpen wat je daadwerkelijk te bieden hebt.

Los van de daadwerkelijke taal van de vacature, dus bijvoorbeeld Engels, Duits of Nederlands, is het ook goed om op het woord- en taalgebruik te letten. Wordt er in een vacature veel vaktermen of vakjargon gebruikt? Dan is het goed om dat over te nemen in je cv. Zo toon je deskundigheid op het onderwerp aan. Worden er juist geen vakinhoudelijke of technische termen gebruikt? Probeer deze dan ook weg te laten uit je cv en gebruik woorden die ook voor een leek te begrijpen zijn. Waarschijnlijk wordt je cv beoordeeld door iemand zonder vakinhoudelijke kennis.

Met de bovengenoemde basispunten ter voorbereiding op het schrijven van je cv kun je makkelijk doorgaan met de inhoud van het cv. In de volgende paragrafen gaan wij dieper in op elk onderdeel die nodig is voor een goed en effectief cv. 

Check

Wel doen

  • Werk vanuit een basis cv dat je afstemt op de vacature

  • Vaardigheden afstemmen op vacature

  • Rekening houden met de bedrijfscultuur en taalgebruik in de vacature

  • Meest relevante informatie omhoog plaatsen

Close

Niet doen

  • Eén cv maken dat je onaangepast naar meerdere werkgevers stuurt

  • Irrelevante of verouderde informatie laten staan

  • Slecht spreken over eerdere banen of werkgevers

  • Vergeten rekening te houden met ATS

Professioneel cv nodig?

Start nu hier

De onderdelen van een succesvol cv

Het doel van jouw CV is om in korte tijd een zo duidelijk mogelijk beeld van je ervaring, kwaliteiten, ambities en carrière te presenteren. Dit omvat onder andere je diploma’s en certificaten die je gedurende jouw opleiding en cursussen hebt behaald, de werkervaring die je bij verschillende opdrachtgevers hebt opgedaan en niet geheel onbelangrijk jouw recente persoonlijke gegevens. Je cv geeft de potentiële werkgever een beter beeld van jou als kandidaat en moet overtuigen om verder de sollicitatieprocedure in te gaan.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat cv’s in minder dan 9 seconden gescand worden. Dit is heel erg kort en zeker wanneer je beseft hoeveel energie je investeert in het maken van een cv. Het is daarom belangrijk dat je cv overzichtelijk is en de aandacht van een werkgever weet te vestigen.

Layout en presentatie

Juist omdat je cv binnen een paar seconden door de recruiter gescand wordt, is een efficiënte, overzichtelijke opmaak belangrijk. Het is dus van groot belang om na het maken van het lijstje met belangrijke punten over de vacature en de vaardigheden waar je nadruk op wilt leggen, nadenkt over de layout.

Wat wil je in je cv uitlichten? Welk ‘gevoel’ wil je met jouw cv geven? Voeg je een foto toe aan je cv of niet? Wanneer je van tevoren hierover nadenkt, voorkom je dat je op het eind informatie moet verschuiven of soms zelfs weglaten, omdat het niet in de opmaak past of onoverzichtelijk oogt. Als je gebruik maakt van onze eenvoudige CVmaker zal je dergelijke problemen voorkomen, dankzij onze volledig aanpasbare cv templates.

Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie hoog op het cv staat, goed te zien is en direct opvalt.

Hoe pak je dit aan?

Je hoeft geen grafisch ontwerper te zijn om een professioneel en strak cv te hebben. Neem een kijkje in de handige CVmaker app die de mogelijkheid biedt om uit verschillende soorten layout templates te kiezen, waardoor je alleen nog maar je eigen informatie hoeft aan te vullen.

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om je cv in een tekstverwerkingsprogramma zoals Word te schrijven. Dit is beslist niet fout, maar je bent waarschijnlijk langer bezig. Ook ben je een stuk minder flexibel wanneer je ervoor kiest om bijvoorbeeld een Word-template te gebruiken. Het herschikken van onderdelen wordt bijvoorbeeld een stuk lastiger en ook zijn de grafische mogelijkheden van tekstverwerkingsprogramma’s beperkt. Het is dus de moeite waard om het gebruik van een template te overwegen, waar je tijdens het maken van je cv zelf nog invloed hebt op de indeling en de informatie die je wilt vermelden.

Tip: door je cv als PDF op te slaan, zorg je ervoor dat het op elk apparaat goed geopend wordt. Onze CVmaker doet dit automatisch voor je

Probeer ervoor te zorgen om je informatie zo kort en bondig mogelijk te beschrijven, zodat je cv uit één of maximaal twee A4'tjes bestaat. Dit betekent uiteraard niet dat je cv beslist niet langer mag zijn, want voor academische/wetenschappelijke functies is een langer cv wel gebruikelijk. Wees er in elk geval van bewust dat het cv in eerste instantie vaak in een paar seconden gescand wordt.

Check

Wel doen

  • Het cv makkelijk scanbaar maken

  • Professioneel template gebruiken

  • Je cv als PDF-bestand aanleveren

Close

Niet doen

  • CV langer maken dan twee A4'tjes

  • Bestand als Pages of Word (.docx) document aanleveren

  • Onoverzichtelijke lappen tekst op het cv plaatsen

Persoonlijke gegevens

Elk volledig cv is voorzien van personalia. Dit zijn je persoonlijke en contact gegevens. Hier vermeld je je voornaam voluit, eventuele overige voorletters en je achternaam. Geboortedatum, één recent telefoonnummer waarop je goed bereikbaar bent, je adres, woonplaats en het e-mailadres die je regelmatig gebruikt. Vermijd misschien grappige, maar onprofessionele e-mailadressen.

In Nederland is het gebruikelijk om vrij veel persoonlijke gegevens te benoemen, maar als je sommige gegevens liever privé houdt, mag dat ook. Onder het kopje Personalia vermeldt men ook de burgerlijke staat en nationaliteit. Deze informatie is niet verplicht, maar in sommige gevallen handig om van te voren aan te geven om eventuele onnodige vertragingen te voorkomen. Ook je geboortedatum is niet verplicht te vermelden, alhoewel dit informatie is die op een gegeven moment in het sollicitatieproces bekend zal zijn.

Check

Wel doen

  • Alleen persoonlijk gegevens vermelden waar je je prettig bij voelt

  • Emailadres opgeven dat bij voorkeur dagelijks gelezen wordt

  • Rijbewijs vermelden wanneer je deze bezit

  • Roepnaam vermelden indien deze afwijkt van je eigenlijke voornaam

Close

Niet doen

  • Onprofessioneel emailadres gebruiken bijvoorbeeld: "cutebieberfanxxx@hotmail.com"

  • Meerdere telefoonnummers opgeven

  • LinkedIn profiel vergeten te vermelden (indien representatief)

  • Telefoonnummer met onprofessionele voicemail opgeven

Werkervaring

Dit is het onderdeel in je cv met belangrijke informatie over je eerdere banen en de werkzaamheden die je in het verleden hebt verricht. Potentiële werkgevers zijn het meeste geïnteresseerd in recente werkervaring, waardoor de laatst vermelde werkervaring de meeste aandacht krijgt. Om deze reden vermeld je de meest recente banen bovenaan.

Denk bij het vermelden van je werkervaring op je cv eraan om dit kort en bondig te doen. Maak gebruik van korte zinnen en opsommingtekens om het goed leesbaar te houden. Daarnaast is het goed om ook nadruk te leggen op behaalde resultaten en je niet beperken tot het enkel opsommen van je verantwoordelijkheden.

Hoe pak je dit aan?

Pak de lijst die we eerder hebben besproken, met je eerdere banen erbij. Sorteer alle gegevens beginnend met je meest recente functie en ga zo terug in het verleden. Vermeld de functietitel die je had, de bedrijfsnaam en locatie, de periode dat je de functie vervuld hebt en een korte overzicht van je verrichtte werkzaamheden, verantwoordelijkheden en prestaties.

Camera Flash

Tip voor het vermelden van werkervaring op je cv

Probeer bij het uitlichten van je werkervaring zoveel mogelijk verantwoordelijkheden/taken te benadrukken die ook naar voren zullen komen in de functie waarop je solliciteert. Zo maak je jouw werkervaring relevanter voor je potentiële werkgever.

Vermeld je elke functie die je in je carrière hebt vervuld?

Dat is afhankelijk van de situatie en de relevantie van de eerdere rollen in je carrière. Een duidelijke reden om niet elk vervulde baan op je cv te vermelden is, omdat bepaalde functies niet interessant/relevant meer zijn voor de functie waarop je solliciteert. Daarnaast wil je voorkomen da het cv simpelweg te lang wordt. Een cv kan het beste uit maximaal 2, maar het liefst 1 A4 bestaan. Uit verschillende onderzoeken wordt er geconcludeerd dat je op je cv niet langer dan 10 jaar teruggaat in je werkverleden. Ook hier moet je in gedachten houden dat de lezer van jou cv het eigenlijk binnen een aantal seconden zal doornemen. Hierdoor is het belangrijk dat je in die paar seconden een zo breed mogelijk beeld van jezelf hebt gegeven.

Wanneer je bijvoorbeeld op een functie als chirurg of piloot zijnde gaat solliciteren, dan is het weinig zinvol om irrelevante bijbanen in bijvoorbeeld horeca of detailhandel te vermelden, omdat dit weinig relevant is voor de werkgever. Dat is natuurlijk anders, wanneer je helemaal nog geen relevante werkervaring hebt opgedaan.

Maar! Het kan gebeuren dat je meer dan 10 jaar bij één werkgever hebt gewerkt en soms ook verschillende functies binnen hetzelfde bedrijf hebt bekleed. Ook als een baan van meer dan 10 jaar geleden, relevant is voor de functie waar je nu op wenst te reageren, zou je zorgvuldig kunnen overwegen om dit toch op je cv te vermelden.

Een andere reden om oudere werkervaring een plekje te geven op je cv, is dat er bijvoorbeeld een x-aantal jaren werkervaring wordt gevraagd. Zorg er in dat geval voor dat je minimaal het aantal gevraagde jaren werkervaring op het cv vermeldt. Zo voorkom je dat je door het eerder benoemde ATS uit de kandidatenlijst gefilterd wordt of als minder relevant wordt aangemerkt.

Niet veel of geen werkervaring?

Niet iedereen die op zoek is naar een nieuwe of andere baan, heeft (veel) werkervaring. Hoe kan je het beste met je informatie omgaan als dit voor jou geldt? Indien je weinig werkervaring bezit, omdat je simpelweg net uit de schoolbanken komt, is het slim om het accent van je cv op je opleiding, bijbanen en stages te leggen. In het volgende paragraaf gaan we dieper in op het onderdeel over opleidingen. Indien een bijbaan of stage relevant is voor de functie waar je nu op reageert, kan je ervoor kiezen om deze werkzaamheden in je cv uit te lichten. Beschrijf duidelijk wat je verantwoordelijkheden tijdens je bijbaan of stage was, zodat de lezer een goed beeld hiervan heeft. Voor de recruiter is het interessant om uit je cv te kunnen concluderen dat je een bepaald gevoel hebt met de materie.

Vrijwilligerswerk

Ook vrijwilligerswerk is werkervaring waarbij je waardevolle vaardigheden kunt ontwikkelen, ondanks dat je er niet voor wordt betaald. Wees trots en vermeld het vrijwilligerswerk die je hebt gedaan bij een bepaalde organisatie. Vrijwilligerswerk op je cv toont ook aan dat je bijvoorbeeld empathisch en graag actief bent. In sommige gevallen kan je vrijwilligerswerk beter apart accentueren, door het onder het kopje Nevenactiviteiten te vermelden. Verder in het artikel leggen we dit uit.

Stages

Het is altijd goed om je stage-ervaringen op je cv te vermelden. Je kan ervoor kiezen om een apart kopje voor stages te maken als je een aantal stages hebt gelopen. Als je alleen één stage-ervaring hebt om te vermelden kan je dit ook onder het rijtje met werkervaring vermelden en dan bijvoorbeeld ‘stage’ tussen haakjes erachter. Ook de stage-ervaring vermeld je, net als bij werkervaring, met het meest recente stageplaats bovenaan.  

Check

Wel doen

  • Opsommingstekens gebruiken

  • Korte zinnen gebruiken

  • Resultaten en prestaties benoemen

  • Afstemmen op functie waarop je solliciteert

  • Stage of vrijwilligerswerk benoemen bij weinig werkervaring

Close

Niet doen

  • Irrelevante werkervaring uitgebreid benoemen

  • Beginnen met je eerste baan en naar je laatste toewerken

  • Reden van beëindigen van werkrelatie benoemen

  • Onvoldoende focussen op ontwikkelde vaardigheden

Opleidingen               

De informatie die onder het kopje Opleidingen vermeld wordt, is in de meeste gevallen zeer beknopt en simpel te beschrijven, maar ook dit onderdeel kan natuurlijk niet ontbreken op het cv. In het geval dat je net afgestudeerd bent en weinig werkervaring hebt, kan je ervoor kiezen om je opleiding wat uitgebreider uit te lichten. Zo kan je bijvoorbeeld een interessant project of goede cijfers voor bepaalde vakken uitlichten. Heb je al wel (relevante) werkervaring opgedaan? Houd de informatie over je opleiding dan beknopt, waarschijnlijk vinden werkgevers de opgedane kennis, vaardigheden en resultaten in de praktijk interessanter.

Hoe pak je dit aan?

Vermeld je afgeronde opleidingen en daarnaast eventuele specialisaties, de naam van de opleidingsinstelling of de school en plaatsnaam. Schrijf er ook bij dat je een diploma hebt behaald. Zet de meest recente of hoogst genoten opleiding bovenaan en ook hier, net als bij Werkervaring werk je terug in de tijd.

Indien je een universitaire opleiding hebt afgerond, is het raadzaam om informatie over je middelbare en lagere school achterwege te laten. Dit zorgt er alleen maar voor dat je cv onnodig lang wordt.

Eerst Opleiding dan Werkervaring of eerst Werkervaring dan Opleiding?

Zoals we hierboven beschreven, is het situatie afhankelijk waarop je precies het accent wilt leggen. Je werkervaring of opleiding?

Indien je recentelijk je diploma hebt behaald of nog studeert, heb je waarschijnlijk weinig (relevante) werkervaring om op je cv te vermelden. Ook wanneer je je opleiding niet hebt afgerond, maar wel graag wenst te vermelden, kan je overwegen om het accent van je cv op jouw opgedane werkervaring te leggen.

Cursussen

Cursussen zijn (verkorte) trainingen die je hebt gevolgd om een bepaalde vaardigheid of expertise te leren. Soms kunnen cursussen gerelateerd zijn aan je opleiding, maar ook aan je werk/bijbaan. Indien je cursussen hebt gevolgd, kan je deze toevoegen aan je opleidingen of je kunt er voor kiezen om er een apart kopje voor te maken. Indien de cursussen die je hebt gevolgd heel relevant zijn voor je sollicitatie, kan je ze het beste apart benoemen. Zo kan je deze cursussen hoger op het cv plaatsen, waardoor ze direct in het oog springen.

Als je een cursus succesvol hebt afgerond, krijg je in sommige gevallen een certificaat om dit te bevestigen. Heb je met een cursus een certificaat behaald, benoem deze en de geldigheidsduur van het certificaat.

Twijfels over het indelen van je cv?

Indien je er nog steeds aan twijfelt om eerst je werkervaring of opleiding te vermelden, kan je de CVmaker app als hulpmiddel gebruiken. Door onze vele verschillende cv voorbeelden te bekijken, kan je inspiratie opdoen voor het maken van jouw ideale cv.

Check

Wel doen

  • Net als werkervaring beginnen met laatst genoten opleiding en terugwerken in de tijd

  • Cursussen hoog op het cv plaatsen wanneer ze relevanter zijn dan andere onderdelen

  • Indien van toepassing, geldigheidsduur certificaten vermelden

Close

Niet doen

  • Opleidingen boven relevante werkervaring plaatsen, tenzij net afgestudeerd

  • Irrelevante opleidingen of cursussen (hoog) op het cv vermelden

  • Onderwijsinstelling vergeten te benoemen

Ga direct aan de slag met jouw cv!

Cv maken

Persoonlijk profiel

Het persoonlijk profiel op je cv geeft de lezer een voorproefje van de type persoon die mogelijk hun nieuwe collega wordt. Voorzie dit voorproefje van een goede smaak, door in twee tot maximaal drie zinnen te beschrijven wie jij bent of wat je sterkste vaardigheid is, wat je de nieuwe werkgever te bieden hebt en wat je wenst van je nieuwe baan. In de volgende paragraaf zullen we dieper duiken in de vaardigheden op het cv.

Schrijf je persoonlijk profiel altijd in de ik-vorm. Schrijven over jezelf in de derde persoon, creëert een bepaalde afstand van je eigen verhaal. Ook quotes van bekende of onbekende mensen horen niet thuis in je persoonlijk profiel. Dit maakt jouw persoonlijk profiel zeer onpersoonlijk.

Twijfel niet over het feit of een persoonlijk profiel een goed idee is. Het antwoord is volmondig ‘ja!’, omdat je met deze korte introductie je kans pakt om in een paar seconden - zonder dat jouw motivatiebrief nog gelezen is - een professionele indruk te maken. Een kleine samenvatting op je cv is eigenlijk de beste manier om de interesse van een potentiële werkgever op te wekken. Zie het als een trailer van een film. Is de trailer goed, is de volgende stap om bioscoopkaartjes te kopen. Zo werkt het ook tijdens het sollicitatieproces.  

Je persoonlijk profiel is dé plek op je cv die je de kans biedt om te pronken met je talenten en de recruiters te overtuigen van jouw kwaliteiten. Om deze reden hoort het ook zo hoog mogelijk op het cv te worden vermeld. In de templates van de CVmaker app is hier al rekening mee gehouden, zodat je achteraf het jezelf niet moeilijk hoeft te maken het knippen en plakken van je informatie.

Hoe pak je dit aan?

Als het goed is heb je de vacature waar je op solliciteert bij de hand. Ook bij het formuleren van het persoonlijk profiel is het belangrijk dat je dit stukje tekst aanpast op de vacature waarop je reageert. Ook hier geldt dat indien het om een open sollicitatie gaat, dat je in plaats van de vacature, informatie van de website bijvoorbeeld de ‘Over ons-pagina’ kan gebruiken. Op deze manier kan je geschikte trefwoorden en vereiste kwalificaties uit de vacature gebruiken om op deze manier je persoonlijk profiel te beschrijven. Denk hier bijvoorbeeld aan het ATS waar we het in de eerste paragraaf over hadden.

Indien je meetbare prestaties aan je persoonlijk profieltekst kunt voegen, vergroot dit de kans om onthouden te worden bij de recruiter.

Heb je moeite met het schrijven van een goed persoonlijk profiel? Of kan je wat inspiratie gebruiken om deze professionele korte samenvatting te formuleren? Bekijk hieronder een aantal van onze voorbeelden voor verschillende functies.

Voorbeeld profiel Marketing manager

In de afgelopen 3 jaren heb ik als Chief Marketing Officer bij een groot internationaal bedrijf bewezen dat ik meerdere marketingplannen tegelijkertijd kan uitvoeren met een jaarlijkse groei van 7%. De 4 talen die ik naast het Nederlands en Engels goed beheers, maken mij een handige schakel in de communicatie met buitenlandse collega’s en samenwerkingspartners. Ik ben een analytisch sterke CMO, die van humor in het team houdt en snapt wanneer er serieus doorgewerkt dient te worden.

Voorbeeld profiel Grafisch ontwerper

Pas mijn diploma Mediavormgever op zak en klaar om mijn kennis in combinatie met mijn frisse blik en scherpe neus voor design te delen met de rest van de wereld. Ik ben een leergierige, creatieve en expressieve vormgever die zich graag in een internationaal bedrijf verder ontwikkelt.

Voorbeeld profiel Pedagogisch medewerker

Na geruime tijd actief te zijn geweest in organisaties met 100+ medewerkers, ben ik nu op zoek naar een kleinschalige organisatie om mijn kennis en ervaring van de afgelopen 3 jaren mee te delen. Ik ben een initiatiefrijke en oplossingsgerichte pedagogisch medewerker die van aanpakken weet en klaar staat voor de volgende uitdaging.

Voorbeeld profiel Filiaalmanager

Ik ben een rasondernemer die resultaatgericht te werk gaat en altijd op zoek is naar efficiëntere manieren om mijn werkzaamheden en die van mijn team uit te voeren. In de 5 jaren dat ik werkzaam ben geweest bij een non-profit organisatie heb ik elk jaar mijn resultaten weten te verdubbelen met positieve gevolgen voor meerdere vestigingen van de organisatie.

Voorbeeld profiel Stagiar

Voor de HBO-opleiding Commercieel Economie heb ik bewust gekozen, omdat ik in een ondernemende familie ben opgegroeid, regelmatig heb meegedraaid en mezelf op het gebied van ondernemerschap verder wil ontwikkelen. Ik ben een rustige, maar pro-actieve teamplayer die graag bezig is met social media ontwikkelingen op commercieel gebied.

Check

Wel doen

  • Tijd uittrekken om een kort maar krachtig persoonlijk profiel op maat te maken per sollicitatie

  • Benoemen waarom jij de juiste kandidaat bent

  • Relevante prestaties benoemen

Close

Niet doen

  • Persoonlijk profiel niet aanpassen aan de vacature

  • Vanuit de derde persoon schrijven

  • Nadruk leggen op vaardigheden waar niet naar gevraagd wordt in de functieomschrijving

Vaardigheden

De één zegt vaardigheid terwijl de ander het Engelse woord "skill" gebruikt. Beide woorden betekenen dat je bepaalde capaciteiten bezit. Soms van nature en soms door praktijk ervaring en door regelmatig te oefenen. Hoe dan ook is het van vitaal belang om jouw vaardigheden op het cv te vermelden, want hierdoor kunnen recruiters in korte tijd een goed beeld krijgen van je sterke punten en eventuele andere kwaliteiten. Wel is het belangrijk dat je deze vaardigheden op een goede manier beschrijft, zodat ze ook geloofwaardig overkomen en dus in je voordeel werken. Hieronder gaan we dieper in op de soorten skills en hoe ze in het cv te verwerken zijn. 

Zachte vaardigheden of Soft skills

Hieronder worden je sociale vaardigheden en de capaciteiten die je van nature bezit verstaan. Denk bijvoorbeeld aan je persoonlijke eigenschappen, je karakter. Het fijne van zachte vaardigheden is dat ze niet functie-specifiek zijn en dus bij iedere baan opnieuw weer van pas komen. Bedenk wat je van nature al kan of wat heeft bijgedragen aan je carrière, dat goed van pas zou komen voor je toekomstige functie.

Vragen die je overweg helpen om je soft skills te achterhalen zijn: hoe beschreven collega’s of medestudente mij in vorige functies of projecten? Kan ik moeilijke gesprekken gemakkelijk voeren? Ben ik in staat te bemiddelen bij conflicten in groepen? Ben ik goed in timemanagement? Kijk ik kritisch naar situaties en hoe ga ik hiermee om? Ben ik degene die vaak met een oplossing komt, wanneer de rest het even niet meer weet?

Soft skills kunnen bij verschillende functies goed van pas komen en toch is het niet altijd even makkelijk om ze te vermelden, omdat soft skills niet tastbaar zijn en van tevoren moeilijk zijn te bewijzen, daar je geen diploma of certificaat voor deze skills krijgt.

Concrete voorbeelden van soft skills

  • Samenwerken

  • Communicatieve vaardigheden

  • Sociale vaardigheden

  • Probleemoplossend vermogen

  • Leiding geven

  • Overtuigingskracht

  • Flexibiliteit

  • Timemanagement

Kortom zijn soft skills zijn overdraagbare vaardigheden en kwaliteiten, die niet van je functie afhankelijk zijn.

Harde vaardigheden of Hard skills

Hard skills zijn makkelijker aan te duiden omdat ze concreet zijn. Ze verwijzen meer naar specifieke, vaak technische vaardigheden voor een bepaalde functie. In tegenstelling tot de soft skills zijn hard skills wel tastbaar en worden vaak ontwikkeld door middel van trainingen, cursussen of praktijkervaring. Vaak ontvang je dan ook een certificaat of diploma dat bewijst dat je over de vaardigheid beschikt.

Concrete voorbeelden van hard skills

  • Beheersen van bepaalde softwareprogramma's

  • Tegelen

  • APK-keuring uitvoeren

  • Reddingzwemmen

  • HTML

  • Menukaart samenstellen

  • Verstek zagen

  • Arbeidsrecht

Kortweg zijn hard skills functie-afhankelijke vaardigheden die gebonden zijn aan de uitoefening van een specifiek beroep of functie.

Soft skills vs. Hard skills. Welke is belangrijker?

Het bezitten van specifieke hard skills is vaak een vereiste om in aanmerking te komen voor een functie. Zo zal je bijvoorbeeld voor een functie als vrachtwagenchauffeur in het bezit moeten zijn van het juiste rijbewijs. Op de werkvloer is een combinatie van hard en soft skills gewenst. Om deze reden is het uitermate belangrijk dat je tijdens het schrijven van je cv voldoende aandacht besteedt aan beide vaardigheden, zodat je cv een goede balans heeft tussen je persoonlijke en professionele aspecten.

Bekijk de voorbeelden die we in dit artikel benoemen, maar neem niets klakkeloos over. Hard skills zijn makkelijker te identificeren, omdat het hier om tastbaar bewijs gaat. Wanneer het om je soft skills gaat, is het goed om even de tijd te nemen en voor jezelf hierover na te denken, voordat je deze skills in je definitieve versie van jouw cv verwerkt.

Hoe pak je dit aan?

Vaardigheden kunnen op verschillende manieren in je cv terugkomen. Je kunt ervoor kiezen om een apart kopje voor dit onderdeel te maken en of je kan er ook voor kiezen om je vaardigheden op natuurlijke en organische manier in de tekst op je cv te verwerken, zoals het persoonlijk profiel.

Ook hier is het belangrijk om de vacaturetekst en je lijstje uit het eerste hoofdstuk van dit artikel ernaast te houden. Bestudeer de functiebeschrijving en de website van het bedrijf en probeer goed te begrijpen wat de nieuwe collega -naast de gewenste opleiding- nog meer dient te hebben. Probeer uit alle informatie die je van het bedrijf hebt te begrijpen wat voor bedrijfscultuur ze hebben en speel hierop in door middel van je vaardigheden.

Laat jouw cv anders overkomen door clichés te vermijden. Je kan dit het beste oplossen door je vaardigheden kort te onderbouwen. Dus, je noemt jezelf een gepassioneerde, of een hardwerkende, of gemotiveerde en zeer enthousiaste medewerker (allemaal cliché’s), en in principe is het ook niet fout om dit te schrijven, maar geef het woord een fundering door er iets over te vertellen. Probeer in 1 zin uit te leggen, waarom je deze passie bezit of waaruit is gebleken dat je een harde werker of zeer enthousiast bent. Dit zou je bijvoorbeeld strategisch in je persoonlijk profiel of in jouw werkzaamheden onder het kopje Werkervaring kunnen verwerken. 

Check

Wel doen

  • Vaardigheden benoemen van belang zijn voor de functie waarop wordt gesoliciteerd

  • Vaardigheden zo specifiek mogelijk benoemen

  • Bij eerdere werkervaring aantonen op welke wijze je vaardigheden hebt ontwikkeld en gebruikt

Close

Niet doen

  • Irrelevante vaardigheden benoemen

  • Alle vaardigheden de hoogste beoordeling geven, dat zou betekenen dat er geen ruimte meer is om jezelf te ontwikkelen

  • Vaardigheden claimen zonder dat er duidelijk wordt uit het cv hoe je deze ontwikkeld hebt

Talen

Het is altijd indrukwekkend en je mag er zeker trots op wezen als je meerdere talen spreekt. Voor sommige functies is het een vereiste, maar bij elke baan is het handig als je meerdere talen kunt verstaan en spreken. Als je dus naast Nederlands ook andere talen goed in woord en geschrift beheerst, is het zeker de moeite waard om deze taalvaardigheden op je cv uit te lichten.

Hoe pak je dit aan?

Op je cv kan je je talen en de mate waarin je een vreemde taal beheerst vermelden. Een voorbeeld om het niveau van je talenkennis te vermelden is basis, vloeiend of moedertaal.

Wanneer je de basis van een taal beheerst, is je woordenschat in die taal wat beperkt en kan je gesprekken volgen en jezelf verstaanbaar maken, maar geen formele of zakelijke gesprekken voeren. Indien je een taal vloeiend spreekt, kan men ervan uitgaan dat je wel in staat bent om formele of zakelijke gesprekken te voeren. Je moedertaal is de taal waarmee je bent opgegroeid en die tijdens je jeugd zonder formeel taalonderwijs is aangeleerd. Wordt er in een vacature gevraagd naar bijvoorbeeld A2 of C1 niveau? Dan wordt er gerefereerd aan de CEFR-standaard. Zorg er in dat geval voor dat je jouw vaardigheid ook aangeeft volgens deze standaard, daar lees je hier meer over.

Wanneer je op een functie reageert waarvoor je talenkennis belangrijk is, moeten je talen op je cv goed zichtbaar zijn. Indien je bijvoorbeeld een (beëdigd) vertaler of tolk bent, kan je naast het aparte kopje Talen dit ook in het persoonlijk profiel verwerken, zodat dit detail meer aandacht krijgt.

Check

Wel doen

  • Elke taal benoemen die je bij uitvoering van je beroep kan gebruiken

  • In geval dat het van belang is, spreek- en schrijfvaardigheid apart benoemen

Close

Niet doen

  • Talen benoemen waarvan je vaardigheid onvoldoende is om deze in professionele setting te gebruiken

  • Je taalniveau in een andere standaard aangeven dan gevraagd in de vacature

Interesses en hobby’s

Je cv is een verzameling van gegevens die de lezer een positieve indruk van jouw carrièrepad en /of ambities dient te geven. Alles wat je op je cv vermeld dient de lezer ervan te overtuigen dat jij de geschikte en gekwalificeerde kandidaat bent om de openstaande functie binnen het bedrijf te bekleden. Het toevoegen van hobby’s en interesses aan het cv is dus met name goed wanneer ze relevant zijn voor de functie die je gaat bekleden, of als je er bepaalde vaardigheden mee kan aantonen. Daarnaast is het toevoegen van hobby's en interesses een goed idee wanneer je sollicteert bij een bedrijf met een informele, open bedrijfscultuur. In dat geval geven deze activiteiten buiten werktijd een persoonlijk tintje aan het cv. Onderschat de kracht van je hobby’s niet, maar wees altijd eerlijk en verzin geen interesses en hobby’s waarvan jij denkt die interessant zullen klinken.

Zie hieronder een aantal voorbeelden voor dit onderdeel en wat voor eventuele indruk ze kunnen geven:

Teamsporten geven de indruk dat je goed bent in communiceren in teamverband, dat je een bepaalde doorzettingsvermogen hebt om gezamenlijke doelen te behalen en dat je misschien ook over leiderschapsvaardigheden beschikt.

Voorbeelden van teamsporten zijn voetbal, hockey, basketbal, volleybal enz.

Individuele sporten kunnen de indruk geven dat je een persoon bent met een sterke wilskracht en die zichzelf graag uitdaagt. Voorbeelden hiervan zijn tennis, hardlopen, deelnemen aan triatlons etc.

Sociale hobby’s laten zien hoe empatisch je bent en ook dat je mogelijk over goede gesprekstechnieken en communicatieve vaardigheden beschikt. Indien je lid bent van een club of vrijwillig mentor bent zijn dit punten die je gerust op je cv kan vermelden.

Hobby’s zoals puzzelen, schaken of kruiswoordraadsels laten zien dat je analytisch bent en over probleemoplossende of strategische vaardigheden beschikt en zouden ook op je cv vermeld worden als dit relevant voor de functie of het bedrijf is.

Check

Wel doen

  • Gerelateerde interesse of hobby benoemen

  • Hobby benoemen om vaardigheden aan te tonen

Close

Niet doen

  • Controversiele onderwerpen toevoegen

  • Enkel algemene ongerelateerde interesses benoemen (Netflix, Gamen, Uitgaan enz.)

Nevenactiviteiten of nevenfuncties

Net zoals je interesses en hobby’s, zijn jouw nevenactiviteiten of nevenfuncties ook een afspiegeling van je persoonlijkheid. Alle activiteiten die je buiten het werk of opleiding onderneemt kunnen een breder beeld van jouw persoonlijkheid geven, wat goed van pas kan komen tijdens een sollicitatie. Hierom wordt het namelijk net iets persoonlijker en wanneer er tussen jou en een andere kandidaat getwijfeld wordt, zou een indrukwekkende nevenactiviteit je net één streepje voor geven op de andere kandidaat. Onderschat de kracht van je nevenactiviteiten dus niet, want je nevenactiviteiten kunnen vaardigheden en competenties onderbouwen die je nog niet in een professionele setting heb gebruikt.

Nevenactiviteiten zijn geen hobby’s

Nevenactiviteiten en hobby’s hebben veel raakvlakken, maar er is wel degelijk een verschil.

Wanneer je een hobby uitoefent heb je vaak niet veel verantwoordelijkheid. Je doet de hobby als vrijetijdsbesteding en vaak komt er niet echt een verantwoordelijkheid bij kijken, omdat het voor een bepaalde ontspanning wordt uitgeoefend.

Voorbeelden van nevenactiviteiten of nevenfuncties zijn:

  • Coach bij een sportclub

  • Voorzitter bij van een club

  • Zelfstandig ondernemen

  • Secretaris van een vereniging

  • Penningmeester van een vereniging van eigenaren

Check

Wel doen

  • Nevenactiviteiten met bijbehorende verantwoordelijkheden toevoegen

  • Rekening houden met in de vacature gevraagde vaardigheden

Close

Niet doen

  • Vergeten om context te schetsen, omschrijf nevenactiviteiten net als werkervaring

  • Te uitgebreid op nevenactiviteit ingaan, wanneer er geen relevantie voor de sollicitcatie is

Referenties

Een referentie, verwijst (refereert) naar informatie ter ondersteuning van een bepaald doel.

Wanneer er tijdens de sollicitatieprocedure naar referenties wordt gevraagd is dit ter ondersteuning van het proces om informatie in te winnen over jouw prestaties bij vorige werk- of opdrachtgevers.

Afhankelijk van het bedrijf of organisatie waar je solliciteert is referentieaanvraag een handige manier om hetgeen je in je brief en eventueel tijdens het gesprek hebt gezegd te gebruiken als ondersteuning en om een beter beeld van jou als collega te krijgen.

Referenties wel / niet vermelden op cv?

In principe zijn referenties op het cv niet vereist. Indien hier niet naar gevraagd wordt, hoe je het niet per se op je cv te vermelden. Waarom niet? Omdat het primair onnodig ruimte op je cv inneemt voor informatie, die misschien niet of zeer waarschijnlijk niet gebruikt zal worden.

Ook zou het als eventuele afleiding kunnen zorgen, terwijl je eigenlijk wilt dat de recruiter zo lang mogelijk bezig is met het lezen over jouw loopbaan, jouw kwaliteiten en vaardigheden.

Indien hier specifiek naar wordt gevraagd in de vacature, is het verplicht deze informatie te voegen aan het cv.

Wie benoem je als referentie?

De eerste stap is: aankondigen dat je deze persoon als referentie wilt opgeven.

Het is belangrijk dat de persoon die je potentiële nieuwe werkgever over jouw vorige prestaties informeert, op de hoogte is dat men hem of haar hiervoor zal benaderen. Verassingen kunnen leuk zijn, maar in dit geval raden wij het af.

Voorbeelden van mensen die je als referentie kunt gebruiken zijn: een manager of leidinggevende waarvoor je recentelijk gewerkt hebt; een leidinggevende of collega waarmee je vrijwilligerswerk hebt verricht; indien je net afgestudeerd bent zou dit ook een mentor, scriptie- of projectbegeleider zijn.

Hoe pak je dit aan?

Stap 1 is de persoon die je als referentie wenst op te geven benaderen en toestemming vragen. Na akkoord kan je zijn of haar naam, contactgegevens en het betreffende bedrijf of instantie vermelden op het cv.

Check

Wel doen

  • Zorgen dat je minimaal 2 à 3 referenties hebt die wat over jou, je werkhouding en vaardigheden kunnen vertellen

  • Aangeven dat je de contactgegevens van je referenties op aanvraag kan verstrekken

  • Referenties van te voren inlichten dat er contact met ze opgenomen gaat worden

Close

Niet doen

  • Je referenties op je initiële cv met contactgegevens plaatsen. Zeker niet wanneer je het cv gaat uploaden naar bijv. vacaturesites.

  • Referenties vermelden of contactgegevens doorgeven wanneer de referent daar niet van op de hoogte is

  • Bij voorkeur geen referenties opgeven waarmee je een vriendschappelijke band hebt of familie

Een foto op je cv, wel of niet doen?

De keuze om wel of geen foto op het cv te plaatsen is een persoonlijke. In principe zou je zeggen dat je op basis van je expertise beoordeeld moet worden, maar met een beetje Google-kennis en een social media account kan tegenwoordig heel veel gevonden worden.

Wees er dus van bewust dat je naam tijdens de sollicitatieprocedure waarschijnlijk in één van deze media ingetoetst zal worden. Het is hierom handig om de eerste indruk die je op de recruiter of potentiële werkgever wenst te maken zoveel mogelijk zelf in handen te hebben, door je cv een zo volledig mogelijk beeld van jezelf te geven. Hierom vinden wij dat het handig is om een foto te plaatsten, maar het is zeker geen verplichting.

Sommige vacatures vragen specifiek naar een foto. In zo’n geval is het slim om gehoor te geven aan wat de vacature vraagt en een foto op je cv te plaatsen.

Neem een kijkje in de verschillende voorbeeld cv’s die we voor je hebben uitgekozen om geïnspireerd te raken over de vormgeving van je nieuwe cv.

Ga je in het buitenland solliciteren? Dan is het handig om even een onderzoekje voor jezelf te doen, om een betere indruk te krijgen van de sollicitatieprocedures van het land waar je graag zou willen werken. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld is een foto op je cv not done.

Check

Wel doen

  • Een representatieve, zakelijke foto gebruiken voor sollicitaties in Nederland

  • Glimlachen op de foto

  • Rekening houden met de bedrijfscultuur in je kledingkeuze

  • Foto met neutrale, rustige achtergrond gebruiken

Close

Niet doen

  • Solliciteren met foto op het cv bij een bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten

  • Foto in een onprofessionele setting gebruiken, zeker geen feest-, festival-, of vakantiefoto's

  • Verleidelijke foto gebruiken

Checklist

Jouw cv dient in een aantal seconden de recruiters duidelijk te maken, waarom ze jou moeten uitnodigen voor een gesprek en eventueel als nieuwe collega aannemen. Het is dus erg belangrijk dat je cv opvalt boven de andere om je kans op een sollicitatiegesprek te vergroten.

De oplossing? Een gedetailleerd, specifiek en krachtig cv.

Hieronder tref je een checklist aan die de informatie van dit artikel in grote lijnen samenvat:

  • Analyseer en richt je tijdens het schrijven van je cv op de vacature waarop je gaat solliciteren. Zorg dat uit de sollicitatie blijkt dat je je hebt verdiept in het bedrijf, de functie en uitdagingen.

  • Maak een lijst met punten uit de vacature die je aanspreken en ook punten die jou als werknemer zo goed mogelijk omschrijven die gebruikt kunnen worden tijdens het maken van je cv. Houd rekening met geautomatiseerde ATS sollicitatiesoftware.

  • Stuur je een open sollicitatie? Raadpleeg dan extra uitegebreid de website en sociale media van het bedrijf.

  • Schrijf je cv in dezelfde taal als de vacaturetekst is geschreven.

  • Kies een layout die voor jou werkt. Maak het jezelf makkelijk door een eenvoudig bewerkbare template te kiezen uit de CVmaker app.

  • Zorg ervoor dat de contactgegevens en andere persoonlijke informatie up to date is en gebruik een professioneel e-mailadres.

  • Afhankelijk van je persoonlijke situatie kan je ervoor kiezen om eerst je werkervaring of juist eerst je opleiding te vermelden op je cv. Beide mogelijkheden zijn goed, maar je moet nadenken over wat de relevantste informatie voor de sollicitatie is.

  • Altijd alle informatie onder zowel werkervaring, opleiding, cursussen van heden naar het verleden vermelden, zodat het meest recente hoger staat.

  • Het persoonlijk profiel op je cv is een must. Een korte samenvatting op je cv over wat je te bieden hebt, is eigenlijk de beste manier om de interesse van een potentiële werkgever te wekken.

  • Het is belangrijk om zowel soft skills als hard skills op het cv te vermelden, want hierdoor kunnen recruiters in korte tijd een goed beeld krijgen van je sterke punten en eventuele andere kwaliteiten die goed van pas kunnen komen tijdens je nieuwe baan.

  • Indien je meerdere talen goed beheerst is het een goed idee om een apart kopje hiervoor te maken en dit uit te lichten.

  • Onderschat de kracht van je hobby’s niet, maar wees altijd eerlijk en verzin geen interesses en hobby’s die jij denkt die interessant zullen klinken.

  • Nevenactiviteiten en hobby’s zijn niet hetzelfde. Wanneer je een hobby uitoefent heb je vaak niet veel verantwoordelijkheid, bij nevenfuncties wel.

  • Het vermelden van referenties op het cv is niet verplicht en neemt soms onnodig veel ruimte in. Indien je gebruik hiervan wenst te maken, moet je de persoon die je opgeeft hiervan altijd voor akkoord vragen of op de hoogte stellen.

  • Referenten kunnen ex leidinggevenden zijn, maar ook een mentor, of een projectbegeleider.

  • Een foto plaatsen op je cv is een goed idee. Tegenwoordig is alles te Googlen, dus ook jij. Door zelf een foto op je cv te plaatsen, heb je meer invloed op de allereerste indruk die een recruiter van je krijgt.

  • Een foto plaatsen op je cv is niet verplicht. Neem een kijkje tussen de templates die de CVmaker app te bieden heeft als je moeite hebt met het maken van een mooi en strak cv.

  • Probeer één en maximaal twee pagina’s voor je cv aan te houden.

  • Sla je cv altijd in pdf-vorm op, zodat het op alle apparaten goed opent en leesbaar is.

  • Wanneer je klaar bent, dien je cv nogmaals goed door te nemen, zodat je er zeker van bent dat er geen fouten in staan. Laat bij voorkeur een goede vriend of familielid er ook naar kijken. 

Snel een professioneel cv nodig?

Solliciteren is best spannend. Het is belangrijk dat jouw cv in de grote stapel opvalt en om je kans te vergroten, is een mooie en professionele layout essentieel. Maak het jezelf wat makkelijker en bespaar tijd tijdens het schrijven van je cv, door gebruik te maken van de CVmaker app. Dit is een superhandige manier om met behulp van verschillende templates een basisstructuur voor je cv te creëren zonder dat je grafische skills hoeft te bezitten.

Maak een account aan, kies een template en voordat je het weet heb je een goed en professioneel cv waarmee je direct kunt solliciteren.

Veel succes en vooral veel plezier tijdens het schrijven van je cv!

Professioneel cv nodig?

Start nu hier

Klaar voor je droombaan?

Meer dan 112.872 gebruikers vonden hun droombaan dankzij CVmaker

+ CV maken

Laatst bewerkt op October 19 2023

StarStarStarStarStar

Geschreven door

CVmaker biedt een compleet carrière platform met onmisbare functionaliteiten en waardevolle informatie voor de werkzoekende. Klaar voor je volgende stap? Maak dan nu je CV

Scoor je droombaan met CVMaker

Maak nu simpel en snel een professioneel CV en download binnen 10 minuten. Waar en wanneer je maar wilt.

AddSmallMaak nu je CV
CheckCircle

Vergroot je kansen op een baan aanzienlijk met een goed cv