Zo maak je een sterk cv als administratief medewerker! Voorbeelden, tips & tricks

Ben jij op zoek naar een nieuwe baan als administratief medewerker? Dan wil je goed voor de dag komen bij je nieuwe werkgever, met een goed en verzorgd curriculum vitae waarmee je je onderscheidt van andere sollicitanten. Het opstellen van een goed, duidelijk en overzichtelijk cv is nog niet zo makkelijk. Wat zet je hierin? Welke elementen zijn belangrijk en wat kan je het beste uit je cv weglaten? In dit blog leggen we het uit, zodat jij die nieuwe baan kan scoren!

Maak een professioneel CV

Welke onderdelen vind je terug op een administratief cv?

Een aantal zaken mogen zeker niet ontbreken op je curriculum vitae.  Denk daarbij om te beginnen aan;

  • Contactgegevens; lijkt voor de hand liggend, maar je moet er in ieder geval voor zorgen dat hier geen fouten in staan. Het geeft geen goede indruk als je bijvoorbeeld een fout in je naam of adres hebt staan. Gebruik daarnaast een professioneel e-mailadres (met je echte naam, geen nickname) en een mobiel telefoonnummer, zodat de werkgever gemakkelijk contact met je op kan nemen. Zorg ervoor dat je goed bereikbaar bent via deze contactgegevens!
  • Werkervaring; natuurlijk is het heel belangrijk om je werkervaring te vermelden. Doorgaans vermeld werkervaring boven de opleidingen, aangezien het relevanter is voor je sollicitatie. Geef per functie aan welke verantwoordelijkheden je had en vaardigheden je hebt ontwikkeld.
  • Opleiding; naar mate je meer werkervaring hebt, wordt je opleiding minder relevant. Daarom benoem je deze nog wel, maar plaats je deze onder je werkervaring. Heb je nog niet zoveel (relevante) werkervaring? Dan kan het juist helpen om je opleiding uitgebreider uit te lichten, bijvoorbeeld bepaalde competenties, specialisaties of projecten.

De bovenstaande onderdelen komen terug op ieder cv. Wil je graag een streepje voor hebben op je concurrentie? Dan doe je er goed aan om ook één of meerdere van de volgende onderdelen toe te voegen;

  • Persoonlijk profiel; een modern cv bevat een persoonlijk profiel. Dat is korte introductie/samenvatting van het cv in een aantal zinnen. In de volgende alinea lees je hier meer over en geven we ook een aantal voorbeelden.
  • Talen; spreek je meerdere talen? Dat kan je bij veel bedrijven een voordeel opleveren, benoem de talen en het niveau!
  • Vaardigheden en competenties; tijdens je studie en werk doe je bepaalde vaardigheden op, die ook van pas komen bij je nieuwe baan. Denk daarbij aan het werken met bepaalde programma's bijvoorbeeld. Daarnaast kan je ook van nature bepaalde eigenschappen of competenties hebben die pas komen, denk daarbij aan samenwerken of communicatieve vaardigheden bijvoorbeeld.
  • Cursussen en trainingen; heb je bepaalde cursussen of trainingen gevolgd? Benoem het jaartal en eventueel het diploma of certificaat. Deze kunnen je helpen bij de uitvoering van je nieuwe functie en geven aan dat je bereid bent om je te blijven ontwikkelen.
  • Nevenactiviteiten; activiteiten naast werk en opleiding die bepaalde vaardigheden of eigenschappen helpen aantonen. Zo kan het helpen bij een vereniging bijvoorbeeld helpen organisatorische vaardigheden te onderstrepen.
  • Interesses en hobby’s; dit geeft een werkgever een wat persoonlijker beeld van jou als mens. Vraag je wel van te voren goed af of het ook echt wat toevoegt. Als een bepaalde hobby ook twijfels op kan roepen, kan je deze beter weglaten.

Maak een professioneel CV

Hoe schrijf je een persoonlijk profiel cv als administratief medewerker?

Het is goed om een profieltekst toe te voegen. In een korte en heldere paragraaf van een regel of 5 geef je hier aan wie je bent, waar je naar op zoek bent, wat je ambities zijn, waarvoor je staat en waarin je uitblinkt. Let er op dat je deze informatie op een interessante manier weergeeft. Geen droge opsomming van wat je wel en niet kunt, maar een korte, bondige introductie. Zorg ervoor dat je het persoonlijk profiel ook afstemt op de vacaturetekst van de functie waarop je solliciteert!

Hoe een functie als administratief medewerker eruit ziet, is binnen ieder bedrijf anders. In je persoonlijk profiel, wil je duidelijk aangeven wat je prettig vindt en waar je goed in bent. Vind je het bijvoorbeeld fijn om met andere afdelingen samen te werken of ben je juist iemand die het liefste volledig zelfstandig werkt? Duik je het liefste de hele dag in de cijfers of vind je het ook leuk om daarnaast klantcontact te hebben? Door dit soort zaken goed te beschrijven, kan een werkgever goed bepalen of jij de juiste kandidaat bent voor de functie.

Voorbeeld profielen voor administratief medewerker

Om je op weg te helpen met het schrijven van je persoonlijk profiel, hebben we hieronder een aantal voorbeelden;

"Een ervaren administratieve kracht, die graag wil terugkeren na een korte loopbaanonderbreking na zwangerschap. Combineert uitgebreide branchekennis met recente afronding van een cursus Excel. Werkte eerder voor grotere administraties zoals X en Y. Nu gericht op het leveren van vergelijkbare prestaties, maar in een uitdagende nieuwe rol, bij uw startup."

"Ik ben een zelfstandig administratief medewerker met passie voor cijfermatig werken. Met behulp van software als Visma, NMBRS en Excel bouw ik heldere financiële rapportages die het management helpen bij het maken van de juiste strategische beslissingen. Ik ben op zoek naar een uitdagende baan waarin ik de vrijheid krijg om administratieve processen efficiënter in te richten."

"Ambitieuze starter op de arbeidsmarkt op zoek naar een eerste werkgever om mijzelf te ontwikkelen. Ik zoek een afwisselende administratief/secretariële functie, met een ondersteunende rol voor andere afdelingen. Ik ben een echte teamspeler en haal voldoening uit het helpen van collega's of klanten. Van nature ben ik sociaal aangelegd en ben sterk in verbale communicatie."

"Ruime ervaring als administratief medewerker met name in de financiële sector voor het verwerken van onder andere facturen, het opstellen van rapportages, crediteuren en debiteuren beheer en de salaris administratie. Ik ben cijfermatig sterk- werk nauwkeurig- en ben ik goed in het onderhouden van zowel interne als externe communicatie."

Maak een professioneel CV

CV voorbeeld administratief medewerker

cv voorbeeld administratief medewerker - zonder foto

Download dit voorbeeld - administratief medewerker, zonder foto

Een foto op het cv is nooit verplicht, je bepaalt zelf of je een foto wilt gebruiken, onze cv templates passen zich automatisch aan. Het bovenstaande cv voorbeeld zonder foto is van een administratief medewerker. Het template is zakelijk, overzichtelijk en bevat alle benodigde informatie voor de potentiële werkgever. 

Wat moet je allemaal kunnen als administratief medewerker?

Er is een groot aantal taken die je onder de knie moet hebben als je als administratief medewerker aan de slag wil gaan. Denk hierbij onder andere aan het opstellen van rapportages, archiveren, maken of controleren van formulieren en het uitvoeren van administratieve werkzaamheden. Je moet kennis hebben van wat een goede administratie allemaal inhoudt en hoe je er een opstelt. Het is daarbij belangrijk dat je weet wat je prioriteiten zijn en dat je weet wat er allemaal nodig is bij het maken van een planning. Kennis van MS Office is daarbij ook vereist, net als een goede schriftelijke communicatie en de mogelijkheid om informatie te analyseren.

Maak een professioneel CV

Hoe presenteer je jouw werkervaring het best?

Als jij een curriculum vitae gaat maken, dan is het belangrijk dat hierin duidelijk naar voren komt wat je kunt en wat je aan ervaring hebt in je leven. De presentatie is daarbij heel belangrijk. Mensen zitten er niet op te wachten om een saaie lijst te zien die standaard uit Word komt rollen. Bij ons vind je een groot aantal mooie cv templates, waarmee je jouw cv op professionele wijze presenteert. Kies het template dat het beste bij jou past en ga hiermee aan de slag. Dat een cv er zakelijk en duidelijk uit moet zien hoeft niet te betekenen dat het er ook saai uit moet zien...

Gerelateerde artikelen

Al meer dan 112.872 gebruikers maakten een cv

Met CV maker maak je snel en gemakkelijk binnen 15 minuten een onderscheidend en professioneel cv dat opvalt.

Start met CV maker

En maak 65% meer kans op een baan