
Hoe schrijf je een succesvol cv voor marketing?
Met een cv voor marketing val je op tussen andere kandidaten. Op de arbeidsmarkt wordt creativiteit enorm gewaardeerd. Dit is zeker het geval in de marketing. Marketingbureaus leggen de lat hoog en zijn zeer selectief tijdens hun sollicitatieproces. Elke kandidaat wordt door recruiters grondig gescreend en er is veel concurrentie.
Als je een cv voor marketing wilt schrijven, is het belangrijk om niet alleen aandacht te besteden aan de lay-out van je cv, maar ook aan de manier waarop je je vaardigheden, werkervaring en kwalificaties laat zien. We geven hier een paar tips waarmee je meer kans maakt op die droombaan!
Voorbeeld cv marketing
Download dit marketing-cv voorbeeld
In dit voorbeeld van een marketing cv staat Rachid centraal, een marketing manager met dan tien jaar relevante ervaring. Ze is een leider met een innovatieve mindset die weet hoe ze de omzet kan verhogen en effectief kan communiceren met klanten en stakeholders. Rachid heeft een masterdiploma marketing en veel werkervaring. Zoek je meer cv voorbeelden voor marketing? Bekijk dan onze marketing manager cv en student cv.
De opbouw van je cv voor marketing
Dit zijn de belangrijkste onderdelen van je cv voor marketeer:
Persoonlijke informatie: je volledige naam, woonadres, e-mailadres en je telefoonnummer. Met deze info kunnen recruiters gemakkelijk contact met je opnemen.
Een persoonlijk profiel: dit is een korte introductie aan het begin van je cv. Het is een korte alinea van ongeveer 5 tot 6 regels, waarin je de nadruk legt op je belangrijkste vaardigheden en hoe deze van belang zijn voor de functie. Een persoonlijk profiel is een absolute must en een grote troef op elk cv.
Werkervaring: zet je werkervaring in omgekeerd chronologische volgorde en begin met je meest recente werkervaring. Zo zien recruiters je meest relevante werkervaring als eerste. Wat je 10 jaar geleden deed, is nu minder belangrijk.
Pro Tip
Noem zeker concrete cijfers en resultaten. Zo toon je dat je resultaatgericht bent. Het is ook een goed idee om marketingtermen te gebruiken. Daarmee laat je zien dat je kennis van het vakgebied hebt.
Opleiding en kwalificaties: leg in dit gedeelte de nadruk op je academische achtergrond en opleiding. Vermeld alle diploma's die je hebt behaald. Begin steeds met het meest prestigieuze diploma dat bij de functie past. Vergeet niet om de naam van de onderwijsinstelling te vermelden en de datum waarop je het diploma hebt behaald. Het is ook interessant om aanvullende certificaten, cursussen of specialisaties te vermelden, die verband houden met de functie.
Vaardigheden: in dit gedeelte kun je zowel hard skills als soft skills vermelden. Hard skills zijn de technische vaardigheden die belangrijk zijn voor de beoogde marketingfunctie (zoals kennis van computersoftware, CRM, verschillende vreemde talen, etc.). Soft skills zijn persoonlijke vaardigheden die nuttig zijn om goed te functioneren in een professionele omgeving. Recruiters hechten steeds meer belang aan deze soft skills. Noem ze dus in je cv.
Hobby's en interesses: het toevoegen van je hobby's en interesses is niet verplicht. Toch kan deze informatie interessant zijn voor recruiters die iets meer over je willen weten. Sommige hobby's laten zien dat je kwaliteiten en vaardigheden hebt ontwikkeld die nuttig zijn in een professionele context. Je hobby's laten zien dat je iemand bent met passies. Je hoeft bij dit onderdeel niet uit te weiden over elke passie die je hebt, maar je kunt het wel in je voordeel gebruiken om nieuwsgierigheid op te wekken bij een recruiter.
Hoe schrijf je een persoonlijk profiel voor een cv voor marketing?
Een persoonlijk profiel is een elevator pitch met je professionele achtergrond, kwalificaties, carrièredoelen en belangrijkste soft skills, afgestemd op de baan en branche. Schrijf eerst een basisprofiel voor je cv en pas deze vervolgens aan voor elke functie die je tegenkomt tijdens je zoektocht naar een baan. Neem de tijd om een duidelijk, beknopt en relevant profiel te schrijven wat indruk maakt op je werkgevers. Daarmee geef je ze een snel overzicht van je persoonlijkheid en sterke punten.
Voorbeeld persoonlijk profiel stagiaire marketing
Georganiseerde stagiaire marketing, gespecialiseerd in online marketing en brand management. Ik heb ervaring met reclame, bedrijfsorganisatie, Google Analytics en marktonderzoek. Met mijn creatieve, pragmatische en oplossingsgerichte aanpak, streef ik ernaar om zakelijke marketingstrategieën te verbeteren.
Bekijk ons stage voorbeeld cv als je meer wilt weten over startersfuncties en hoe je je cv kunt aanpassen aan de functie-eisen.
Voorbeeld persoonlijk profiel marktonderzoeker
Analytische, datagedreven, recent afgestudeerde marktonderzoeker met vaardigheden op het gebied van strategische marktplanning, ontwikkeling van bedrijfsstrategieën en het creëren van originele marketingplannen. Mijn interesse gaat uit naar het evalueren van de markt en het maken van concurrentie-analyses. Daarnaast ben ik sterk in communicatie en bedrijfsmanagement. Graag zet ik mijn vaardigheden in om omzetgroei te realiseren in een scale-up organisatie en voor verbetering van de service en werkomgeving met behulp van efficiënte marketingstrategieën.
Bekijk voor meer inspiratie de cv-voorbeelden van CVMaker om je op weg te helpen. Daarnaast hebben we makkelijk aanpasbare cv-sjablonen ontworpen voor een professionele sollicitatie
Voorbeeld persoonlijk profiel SEO-specialist
Innovatieve en resultaatgerichte SEO-specialist met vier jaar relevante werkervaring. Expert in zoekwoordenonderzoek, de ontwikkeling van promotiecampagnes, socialmediamanagement en analyse van websiteverkeer. In staat om snel en efficiënt het organisch websiteverkeer te verhogen. Drie jaar ervaring in het beheren van Google Ads voor zeven klanten. Aantoonbare vaardigheden op het gebied van e-commerce, brand management, zoekwoordenonderzoek en -implementatie.
Voorbeeld persoonlijk profiel Senior Product Marketing Manager
Strategische en creatieve marketingprofessional met branchekennis en meer dan 9 jaar ervaring in het ontwikkelen van creatieve strategieën en ideeën die bedrijfsgroei ondersteunen. Ik maak gebruik van datagestuurde systemen om analytische inzichten te genereren die worden omgezet in effectieve, praktijkgerichte media- en marketingcampagnes die de merkdoelen ondersteunen. Aantoonbare ervaring met de ontwikkeling van de merkidentiteit om de naamsbekendheid en het marktaandeel aanzienlijk te vergroten.
Bekijk voor meer tips en informatie ons artikel “De lengte van een cv”.
Voorbeeld persoonlijk profiel Marketingdirecteur
Creatieve en resultaatgerichte marketingdirecteur met meer dan 11 jaar ervaring in marketingmanagement en het leveren van innovatieve en creatieve marketingoplossingen voor nationale en internationale bedrijven. Zeer ervaren in het leiden van effectieve reclamecampagnes. Expert op het gebied van CRM, PR, evenementen, e-mailcampagnes en brand management.
Voorbeeld mode marketing specialist cv: persoonlijk profiel
Artistieke en enthousiaste mode marketing specialist met vier jaar relevante ervaring. Ik ben flexibel en gepassioneerd met een creatief oog voor het maken van groene en duurzame producten. Ik heb veel ervaring op het gebied van marktonderzoek, visuele storytelling, Adobe Illustrator en modemedia.
Voorbeeld cv online marketingmanager: persoonlijk profiel
Doelgerichte en analytische online marketingmanager met een specialisatie in affiliate marketing. In staat om 55% omzetgroei te realiseren in een periode van 4 maanden. Ik ontwikkelde meerdere Facebook- en Instagram-advertentiecampagnes voor 9 klanten, met een maandbudget van vier cijfers. Ik blink uit in het ontwikkelen van persoonlijke en langetermijnstrategieën om het merkimago wereldwijd te verbeteren. Ik ben een marketingprofessional met uitstekende leiderschapskwaliteiten en communicatieve vaardigheden.
Lees ’Referenties op je cv vermelden, zo doe je dat!' voor meer tips.
Werkervaring op je marketing cv zetten
Op een goed cv mogen je werkervaring en vaardigheden niet ontbreken. Of je nu een expert bent met jarenlange ervaring of net begint met je carrière: het is belangrijk om je werkervaring duidelijk en beknopt op je cv te zetten.
Als je weinig of geen werkervaring hebt, dan kun je stage- of leerwerkplekken zoeken om op je cv te zetten. Daarmee laat je zien dat je ambitie, toewijding en een sterke werkethiek hebt. Het toont ook aan dat je bereid bent om uitdagingen aan te gaan en extra werkervaring op te doen naast je studie of in je vrije tijd. Zet op je online marketing cv alleen de werkervaring die aansluit bij de functie-eisen van het bedrijf.
Marketingstagiair, LeadS Online Marketing, 2022-2023
Ik heb marktonderzoek en een concurrentieanalyse uitgevoerd om nieuwe trends en kansen te identificeren. Ik hielp ook bij het ontwikkelen en uitvoeren van socialemediacampagnes, waardoor de online klantbetrokkenheid met 20% toenam. Ik werkte samen met het contentteam aan overtuigende marketingteksten en zorgde voor naleving van de merkrichtlijnen.
Ik heb een e-mailmarketingstrategie geïmplementeerd, waardoor de klikfrequentie met 15% steeg.
Ik voerde een enquête onder klanten uit, waardoor de algehele klanttevredenheid met 25% toenam.
Ik beheerde de Instagramaccount van het bedrijf, waardoor tijdens mijn stageperiode het aantal volgers met 30% steeg.
Als je al een startersfunctie of stage hebt, vermeld dan je relevante werkervaringen in omgekeerd chronologische volgorde. Onderbouw je taken en prestaties met concrete cijfers en hou het kort en bondig. Noem op je cv voor marketing alleen de werkervaring die aansluit bij de functie-eisen uit de vacature.
Het doel is om een recruiter ervan te overtuigen dat jij de juiste persoon bent voor de functie. Beschrijf alleen relevante nevenfuncties en projecten die je hebt gedaan. Gebruik ook de juiste vaktermen en actiewerkwoorden. Als je weinig werkervaring hebt, dan kun je een cv-sjabloon gebruiken dat is gebaseerd op vaardigheden.
Lees ook ons artikel ‘Tips voor het schrijven van een cv zonder ervaring’ over hoe je een cv voor marketing maakt als je nog geen werkervaring hebt.
Opleiding vermelden op een cv voor marketing
Het gedeelte 'Opleiding' is belangrijk, omdat werkgevers daaraan kunnen zien of je het juiste opleidingsniveau en de competenties hebt voor een specifieke functie. Je kunt kort je opleiding, vakgerichte cursussen en stages vermelden. Om beter op te vallen tussen andere kandidaten, is het handig om bijzondere academische prestaties en vakcursussen duidelijk in je cv voor marketing te zetten.
Voorbeelden van opleidingen op een cv:
Universitair diploma: Vermeld de duur van je opleiding met de begin- en einddata van je studie, de naam van de onderwijsinstelling en je officiële titel.
Hbo-diploma: (of gelijkwaardig): Noem de naam van je opleiding, de begin- en einddatum en de titel die je hebt behaald.
Certificaten: Als je marketingcertificaten hebt gehaald, dan kun je die ook in je cv voor marketing zetten. We raden je aan om de behaalde certificaten apart te vermelden en onder “Certificaten”.
Met behaalde certificaten laat je zien dat je je in wilt zetten voor je carrière. Cursussen staan goed op je cv en vergroten je kennis en vaardigheden. Bekijk hieronder de lijst met de beste cursusaanbieders op het gebied van marketing:
Dutch Marketing Academy
ICM opleidingen & trainingen
NHA
Opatel opleidingen
NCOI
Raadpleeg voor meer informatie onze gids over opleidingen op je cv vermelden, met handige tips & tricks.
Belangrijke vaardigheden voor je cv voor marketing
Als je een opvallend cv voor marketing wilt maken, zorg dan dat je al je vaardigheden zijn afgestemd op de functie-eisen van de baan waarop je solliciteert. Bedrijven gebruiken vaak screening software om te bepalen of een cv voldoet aan de functie-eisen. Het is dan belangrijk om de juiste trefwoorden in je cv voor marketing te gebruiken. Hieronder staan een paar voorbeelden van harde vaardigheden die relevant zijn voor een cv voor marketing:
Softwarekennis
Tegenwoordig heb je veel tools en software nodig om succesvolle marketingcampagnes te voeren. Denk aan Microsoft Office, Photoshop, e-mail automatiseringstools zoals Mailchimp, videobewerkingstools en ontwerptools. Het is een groot voordeel als je goed met deze software kunt werken.
Programmeertalen
Het is tegenwoordig ook handig als je een of meer programmeertalen te beheersen. Zo is kennis van Python ideaal voor data-analyse, personalisatie en automatisering. JavaScript is onmisbaar voor interactieve advertenties, advertenties en ontwikkeling van websites. SQL wordt gebruikt om gegevens uit databases te bevragen en te beheren. Als je over deze vaardigheden beschikt, zet ze dan op je cv. Zo val je beter op tussen van andere kandidaten.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
De beste marketeers zijn meestal ook SEO-experts. Als je nog geen verstand hebt van SEO en zoekwoordenonderzoek, dan is het tijd om je kennis bij te schaven om concurrerend te blijven!
Ontwerpvaardigheden
Met design tools als Photoshop, Illustrator of InDesign kun je afbeeldingen bewerken, documenten opmaken en je marketingcampagne verbeteren. Dit zijn belangrijke vaardigheden in de moderne marketingwereld.
Kennis van social media
Goede kennis van social media is van onschatbare waarde op een marketingafdeling. Met deze kennis kan een merk zijn aanwezigheid op sociale netwerken optimaliseren en zo zijn invloed en omzet vergroten.
Managementvaardigheden
Als je mikt op een managementfunctie in de marketingsector, zul je in staat moeten zijn om teams aan te sturen. Goede managementvaardigheden zijn daarom essentieel.
Hoe zet je marketingvaardigheden op je cv?
Marketingvaardigheden zijn een belangrijk onderdeel van je cv. Ze beschrijven of je ergens een talent voor hebt, of iets beheerst. Vaardigheden kunnen onderverdeeld worden in persoonlijke (zachte) vaardigheden en professionele (harde) vaardigheden.
Belangrijke vaardigheden voor een cv voor marketing:
Zachte vaardigheden | Harde vaardigheden |
---|---|
Interpersoonlijke vaardigheden | Sociale media |
Leiderschap | SEO |
Datagedreven | Copywriting |
Organisatie | CRM |
Creativiteit | Webdesign |
Lees voor meer informatie ons artikel over welke vaardigheden je op een cv moet vermelden.
Belangrijke persoonlijke vaardigheden voor je cv voor marketeer
Naast je professionele vaardigheden heb je ook persoonlijke vaardigheden nodig om te slagen in je nieuwe marketingfunctie. Dit zijn de hoogst gewaardeerde soft skills:
Persoonlijke vaardigheden
Tips voor het schrijven van een goed marketing cv
Leg de nadruk op relevante vaardigheden en prestaties
Neem de tijd om een cv te schrijven waarin je marketingvaardigheden en werkervaring goed tot hun recht komen. Het is belangrijk dat je laat zien dat je kennis hebt van de nieuwste marketingtools en -strategieën.
Zet in je cv vooral de relevante banen en projecten die je in het verleden hebt gedaan. Onderbouw zoveel mogelijk met cijfers welke resultaten je hebt behaald. Denk bijvoorbeeld aan het aantal beheerde klanten, de omzetstijging door een campagne, enzovoort.
Vergeet ook niet om alle relevante opleiding en/of behaalde certificaten op het gebied van marketing te noemen.
Gebruik een dynamische en enthousiaste schrijfstijl voor je cv
Als je in Nederland een kans wilt hebben op de arbeidsmarkt, dan is het belangrijk om een professioneel cv te schrijven. Het is niet voldoende als je alleen je vaardigheden en werkervaring opsomt. Je moet dit ook op een dynamische en enthousiaste manier kunnen presenteren. Dit klinkt misschien als een uitdaging, maar we hebben een paar goede tips voor je.
Schrijf altijd beknopt. Je hoeft niet elke baan die je ooit hebt gehad of elke cursus die je ooit hebt gevolgd tot in detail te beschrijven. Kies in plaats daarvan de dingen die het meest relevant zijn voor de baan die je wilt.
Leg vervolgens de nadruk op wat je bereikt hebt. Gebruik een actieve schrijfstijl om te beschrijven wat je hebt gedaan. Wees zo concreet mogelijk over hoe je hebt bijgedragen aan het succes van een bedrijf.
Laat tenslotte zien dat je enthousiast bent. Gebruik een positieve toon en laat zien dat je passie hebt voor wat je doet.
Verzorg de opmaak van je cv
Natuurlijk wil je bij je zoektocht naar een nieuwe baan een goede indruk maken met je cv. De lay-out van je cv moet er verzorgd uitzien, en alle gegevens moeten kloppen. Spelfouten zijn uit den boze. Neem daarom de tijd om je cv na te lezen voordat je die opstuurt.
Bij de opmaak van je cv hoort ook het vermelden van je contactgegevens en werkervaring. Onze mooie cv-templates zijn een goede oplossing: je hebt meteen een kant-en-klaar marketing cv met een professionele lay-out.
Schrijf een sollicitatiebrief als aanvulling op je cv
De sollicitatiebrief stuur je mee met je cv. In de brief geef je extra informatie over je vaardigheden en werkervaring. De sollicitatiebrief is bedoeld om relevante informatie uit je cv nog duidelijker te beschrijven. In deze brief leg je uit waarom je de beste kandidaat bent voor de functie.
Een goed geschreven sollicitatiebrief geeft je een voorsprong op andere kandidaten. Het laat zien dat je gemotiveerd bent en belangstelling hebt voor de functie. Het is belangrijk om voor elke sollicitatie een aangepaste sollicitatiebrief te schrijven. Elke functie is tenslotte uniek. Daarom moet je bij elke sollicitatie opnieuw beschrijven waarom je de beste kandidaat bent voor de functie.
Voor de sollicitatiebrief geldt ook: hou het kort en bondig en gebruik een actieve schrijfstijl. Vermijd spelfouten en lees je tekst grondig door als de brief af is. Vraag zo nodig aan iemand om je sollicitatiebrief na te lezen. Zo vergroot je de kans op succes.
Conclusie
Met deze tips en onze cv maker maak je snel een geweldige cv voor marketing en een sollicitatiebrief. Zo maak je een cv dat echt opvalt bij elke recruiter. Vergeet bij het schrijven van je cv niet om enthousiast te zijn over de marketingvaardigheden die je hebt. Vergeet ook niet om al je relevante werkervaring te vermelden.
De lay-out van je cv moet verzorgd en professioneel zijn, evenals de bijbehorende sollicitatiebrief. In beide documenten moet duidelijk je passie voor een marketingfunctie naar voren komen.
Wil je meer inspiratie? Bekijk dan onze cv-voorbeelden of lees onze gids over het schrijven van een goed cv.
Veelgestelde vragen
Hoe schrijf je een goed cv voor marketing?
Onderzoek de bedrijfscultuur zodat je jouw cv goed kunt afstemmen op de functie-eisen. Schrijf duidelijk, professioneel, beknopt en maak gebruik van een actieve schrijfstijl om je tekst effectief te maken. Gebruik een chronologisch cv-sjabloon en noem meetbare prestaties
Maak een basis cv en pas deze aan bij elke sollicitatie. Gebruik je marketingkennis en onderzoeksvaardigheden om te bepalen welke vaardigheden en ervaring je opneemt in je cv, sollicitatiebrief of LinkedIn-profiel.
Wat is het salaris voor een marketingfunctie?
In dit overzicht staan veel voorkomende marketingfuncties met de bijbehorende gemiddelde salarissen.
Online Marketeer (€ 45.000 per jaar): maken en/of onderhouden van de website, beheer van de advertentiekanalen op onder meer social media, Google en andere zoekmachines, data analyse, het (laten) schrijven van content, optimalisatie en onderhoud van webshops.
Social Media Manager (€ 45.000 per jaar): het opbouwen van de merkbekendheid van een bedrijf via sociale media en digitale marketingcampagnes.
SEO-specialist (€ 45.500 per jaar): een expert in zoekmachineoptimalisatie die zorgt dat de website van het bedrijf zichtbaar is en hoog scoort in zoekmachines om een constante stroom bezoekers te genereren.
Contentspecialist (€ 44.000): schrijft blogposts, verkoop- en e-mailberichten en nieuwsbrieven voor de website van het bedrijf om de zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten.
Marketing Productmanager (€ 77.500 per jaar): gebruikt de kennis van de koper om producten te ontwikkelen die voldoen aan de behoeften van de consument en die tegelijkertijd de winstgevendheid van het bedrijf verhogen.
Marketing Intelligence Analist (€ 58.000 per jaar): gebruikt verzamelde data en data-analyse om betere digitale marketingplannen te creëren die de winst van het bedrijf kunnen verhogen.
Bekijk ook ons blogartikel over de bestbetaalde banen in Nederland voor meer informatie over salarissen.